Journalistik brukar lite förenklat komma till efter följande
modell: faktainsamling – intervjuer – bearbetning (det vill säga att skriva
eller klippa ihop ett reportage) – presentation. I bästa fall får läsarna
möjlighet att kommentera eller tycka till om den färdiga artikeln eller
inslaget efter att det redan har publicerats. I den här bloggen vänder vi på metoden: Allt grävande sker i
realtid. Vi kommer att granska kommunpolitikers resor till
biståndsländer och de Sida-finansierade organisationerna som delar ut pengar. Reportrarna Alexandra Hernadi och Tobias Olsson rapporterar kontinuerligt
om varje steg i jobbet. Handlingar som begärs ut länkas upp här direkt när vi
får dem. Intervjuer skrivs ut med en gång efter att de genomförts och
intressanta fakta eller avslöjanden som döljer sig i handlingarna publiceras
direkt. Det här betyder att du som läsare kan följa det
journalistiska arbetet i realtid. Men det betyder också att du kan påverka
metoden och innehållet. Vi vill ha dina tips på hur vi går vidare med fallen vi
granskar. Vem bör vi intervjua och vad vi bör lyfta upp? I det första fallet som vi granskat, Vara kommun, har vi
fuskat lite och grävt i förväg. Flera intervjuer är genomförda och handlingar
redan beställda. Vi ville helt enkelt veta om det var värt att titta på den här
typen av kommunsamarbeten innan vi startade bloggen. Svaret blev ja. Men så kommer vi inte att arbeta framöver. När de andra
kommunprojekten granskas kommer vi att hålla oss strikt till realtidsprincipen.
Välkommen att följa vårt arbete och hjälpa oss med det. KRISTIAN LINDQUIST, NYHETSCHEF SVD.SE Ytterligare ett bevis till samlingen hur kontrollerade media i sverige är av eliten och lobbyn. Pinsamt dåligt projekt för att försöka vinna förtroende hos läsarna. Ni underskattar verkligen folks insikt i hur styrda ni är. Ni kommer inte gräva ett skti mot eliten och agendan, ni vågar inte, ni får inte. Fortsätt ni med er masspropaganda för vacciner, miljöhot och det totalt polisiätra samhället ni är med och bygger upp! Folk vaknar upp nu det hjälper inte med sådana här pinsamma projekt..... Bevis, 2009-11-20 15:59:34 .och vad Jimmy har upptäck på webben ..? Aneta, 2009-11-20 02:32:41 Gräv i de många hundra vetenskapliga rapporter, som starkt ifrågasätter den vetenskapliga grunden för klimathotet och avslöja hur den gröna agendan lyckats få hela problemformuleringsprevilegiet i frågan.
Mot bättre vetande, 2009-11-19 08:40:47 Det är mycket värdefullt att SvD nu granskar biståndsverksamheten. Det har länge varit illa nog att de konkreta projekten i stort sett misslyckats med att åstadkomma mätbara resultat och att korrupta skurkstater med tveksamma demokratiska ideal finns överrepresenterade i SIDAs officiella kontakter.
Att sedan erkänt ineffektiva och korrupta svenska kommuner bjuds på nöjesresor med skattemedel är skandal. SIDAs mål at bli av med pengar är horribelt Sege Frisk, 2009-11-18 19:17:01 Är det här er "idé"? Det är så kul att se när kollegor inom journalistiken upptäcker något gammalt som webben.
Vi andra har använt det här metoden i tja, över 10 år.
Applåder.
Jimmy, 2009-11-17 13:49:20 The Paris Declaration,2005 pekar på vikten av
Ownership -countries set their own strategies improve their institutions and tackle corruption.
Alignment - Donors align behind these objectives and use local systems.
Harmonisation - Donor coordinate, simplify and share information to avoid duplication.
Results - countries and donors shift focus to development results and results get measured.
Mutual Accountability - Donors and partners are accountable for development results.
Eva, 2009-11-17 13:33:55 Är det inte pressens uppgift i en demokrati att syna makthavarna. Svensk press har alltid, med få undantag, varit mycket följsam och istället angripit näringslivet. Att syna hur skattemedel brukas och missbrukas är viktigt men i ett högskattesamhälle absolut omistligt. Uppriktigt sagt så har jag mycket svårt att förstå varför Svd behöver hjälp att finna felaktigheter i den offentliga sektorn. Jalle, 2009-11-16 23:36:24 märkligt att generalsek Zettergren får sitta kvar, han måste ju ha vetat vad som pågick, det försvann ju några miljoner.Det är väldigt många som är upprörda av detta att man inte har gått ut och bett sina medlemmar om ursäkt. Z han har kvar sin lön på en miljon i mån, men hon som åker rullstol och tigger in pengar för röda korset hon får inte ett tack. så fungerar röda korset idag per, 2009-11-16 22:14:45 Lyssnade precis på intervju på sr.se med Eskil Erlandsson.
Riskrevision senaste rapporten visar att staten subventionerar fiskerinäringen. Eskil Erlandsson snackar bara svammel och skit! Kan ni inte gräva i detta.
Lyssna på http://www.sr.se/webbradio/?Type=broadcast&Id=2030107&isBlock=1 Fisken, 2009-11-16 19:34:44 Då var jag inte ensam om att direkt komma att tänka på artikeln om cannabis som fick oerhört många kommentarer och där svd inte har bemödat sig att svara på läsarnas kommentarer.
Det vore som sagt väldigt intressant för en gångs skull se en artikel om cannabis som inte grundas i politiska uppfattningar, myter och propaganda. Peter, 2009-11-16 16:45:50 Max syftar på Folkhälsoinstitutets rapport om cannabis, som var ett direkt svar på den debattartikel flera generaldirektörer inom bla.a Socialstyrelsen och Smittskyddsinstitutet fick publicerad häromveckan. Rapporten är ytterligare propaganda som enbart är till för att ge RNS, FMN och dess allierade mer vatten på sin kvarn. Att Nils Stenström nu gläds åt rapporten bevisar bara detta. Hans hetsjakt på cannabisrökare är ett välkänt faktum. Ni borde verkliigen agera på Svd! Gräv och gräv djupt! Elsa, 2009-11-15 11:11:35 Avsloja hur SAS chefer salde SAS MD-80 flygplan till leasing bolag pa Cayman Island som man sjalv agde. Leasing bolaget betalade 14 milj. for flygplanen och nu leasar SAS dem tillbaka for 8 milj/aret.
Se i aresrakenskap for 2002-2003 sa framgar atminstone forsaljningen tydligt sedan kan man folja den arliga leasing kostnaden i senare rakenskap och det finns ocksa bevis for vem agaren av leasing bolagen ar men det kan jag inte avsloja utan att avsloja vem jag ar.
Jonas, 2009-11-14 18:01:05 Finsk TV (YLE) sände i förra veckan ett program som avslöjade klimathotsfusket inom IPCC. Länk till programmet:
http://dotsub.com/view/19f9c335-b023-4a40-9453-a98477314bf2
Hög tid att någon avslöjar hur det gått till för att få nästan hela svenska folket (96%, bara jag som tänker på gammal öststatspropaganda?) att tro på "klimathotet". I England är siffran under 50%
Förtigande av fakta, censur, statliga verk som sysslar med propaganda (naturvårdsverket, SMHI) osv
Labbibia, 2009-11-14 13:53:56 Av att ni gräver i svensk narkotikapolitik. Nyligen släpptes exempelvis en rapport med buller, bång och slag på stora trumman. Men ingen vågar påpeka att den egentligen är en betald partsinlaga för att befästa politiskt beslutade sanningar. max, 2009-11-13 23:07:19 När man ringer/mailar Skandia och begär flytt av sin pensionsförsäkring påstår de att det inte går. Skandia påstår vidare att det bygger på ett regeringsbeslut som de inte rår över, vilket är en direkt lögn. Denna fråga berör alla Svenskar med pensionsförsäkringar äldre än 3-4 år och kommer att få stora konsekvenser för utvecklingen av vårt pensionskapital. DET STÅR INTE I NÅGRA GAMLA PENSIONSFÖRSÄKRINGSAVTAL ATT DET INTE GÅR ATT FLYTTA SIN FÖRSÄKRING.
Marie W. Skandia - pensionsförsäkringar, 2009-11-13 19:09:41 Det här var en av de smartaste journalistiska idéer jag sett på länge! Gratulerar SvD och fortsätt gärna till flera ämnesområden. Jag antar att det inte är bara kommunalt biståndsarbete ni tänker fokusera er på. Går det som ni förmodligen önskar så uppstår en interaktiv dialog med läsarna. Ser att andra kommentatorer är litet frustrerade för att ni inte också "skäller" på avvarterna, men det fina med er ide är att ni helt sakligt och känslokallt bara levererar fakta. Lars Biörck, 2009-11-13 17:52:18 Har aldrig någonsin sett så dålig journalistik!!! Är det SVD besparingar som gjort att ni måste använda hela sveriges amatör analytiker till att skrapa ihop en historia som sedan får en snaskig rubrik. Innehållet är lika med noll - analysen torftig och respekten för människor som arbetar för att uppfylla det som riksdagen beställt obefintlig. Ställ frågorna till riksdagsledamöterna - varför fatta sådana här beslut - inte till det som genomför. pling, 2009-11-13 17:35:39 Det jag trodde, att ni menade, var externt bistånd, kommunalt, regionalt, nationellt, bi- eller multilateralt. Därför mina motsägelsefulla inlagor. Det jag menade var, att det finns ett inherent bistånd, och det kan jag bidraga med info om. bb, 2009-11-13 17:09:26 Jag kan lämna tips om hur det går till i min lilla kommun. bb, 2009-11-13 16:57:36 att kommuner bedriver biståndsprojekt. Non, merci. Var kan man läsa om dessa beträffande sin egen kommun? I press? Knappast. Är det i huvudsak biståndsprojekt i utvecklingsländer, inom EU eller i Sverige. Vore intressant att få veta. Är det majoriteten i kommunstyret som gör av med skattebetalarnas pengar? Till förmån för sina kompisar? bb, 2009-11-13 16:53:43 Intressant läsning. En vinkling jag gärna skulle vilja se är varför kommuner överhuvudtaget bedriver biståndsverksamhet?!? Det är väl så långt från deras kärnverksamhet som det går att komma och bättre lämpade organisationer måste gå att finna. Jonas, 2009-11-13 15:29:49 Det är enkelt att "gräva" mot en liten kommun. Vattenfall är av en annan dimension. Max, 2009-11-13 13:49:24 När jag i försommaren tipsade om Vattenfalls situation i Tyskland tog det mindre än 15 minuter var både en kritisk artikel (av en kvinnlig journalist) och min kommentar borttagna.
Ringde någon från Vattenfall?
Gräv i det.
Skall ni fega ur nästa gång också? Hur skall man lita på SvD? Läsarna är inte att betrakta som idioter. Gustaf, 2009-11-13 13:33:41 om man tänker att rabatten är ordinarie pris så blir det extra kul i och med att de andra betalar ett extra dyrt pris 4000 dagar, 2009-11-12 20:49:29 man brukar säga att rikheten bygger på frånvaro av barn, så dyra är inte barn jagad, 2009-11-12 20:12:13 men på Sv. D´s sossekommunistiska nyhetsredaktion där det skulle behövas en ny Hagbard för att rensa. Den är under all kritik och så dålig att det inte finns ord längre. Men vi stackars före detta prenumeranter får hålla tillgodo med internet även om vi uppskattar papperstidningar. Strix, 2009-11-12 19:12:22 Det är på sin plats att Ni tar fram något positivt exempel. Dit hör, utan tvekan, det projekt som genomförts mellan räddningstjänsten i Motala kommun och räddningstjänsten i Vologda Region, Ryssland. I detta projekt har fem ryska rökdykare utbildats, i Motala, till instruktörer i, för dem, helt nya metoder och teknik. Förhoppningsvis kommer detta projekt att leva vidare i ett s.k. trepartssamarbete mellan Motala, Vologda och räddningstjänsten i Grodno, Vitryssland. TFL - Ryssland, 2009-11-12 18:50:50 Ett av Kommunallagens fundament är självkostnadsprincipen. En kommunal service får avgiftsbeläggas om den inte är till för alla. Men avgiften får inte vara högre än den kostnad som regleringen medför: skyltar. I extrema fall kan avgifterna vara högre än så. Kommuner runt om i landet har satt i system att göra parkeringsavgifterna till en generell inkomstkälla som ger stora bidrag till kommunkassan, även där avgifterna inte behövs för rotation. Vilket är ett brott mot KL - en smygbeskattning. Torgny Brenton, 2009-11-12 13:11:09 Ett av Kommunallagens fundament är självkostnadsprincipen. En kommunal service får avgiftsbeläggas om den inte är till för alla. Men avgiften får inte vara högre än den kostnad som regleringen medför: skyltar. I extrema fall kan avgifterna vara högre än så. Kommuner runt om i landet har satt i system att göra parkeringsavgifterna till en generell inkomstkälla som ger stora bidrag till kommunkassan, även där avgifterna inte behövs för rotation. Vilket är ett brott mot KL - en smygbeskattning. Torgny Brenton, 2009-11-12 13:10:54 Ni bör gräva på Sida:s kontor i Ouagadougou, det skulle vara bra att veta sanningen.
Lars, 2009-11-12 12:52:49 Som någon påpekade här tidigare, i SEKAB-affären har det försvunnit stora mängder pengar. Tre socialdemokratiskt styrda kommuner har gått i borgen för stora belopp.
Kolla också lite närmare på Skellefteå kommun och Skelleftekraft. Det är nog ett av de mest uppenbara fallen av korruption och mygel som skådats. Snurre Sprutt, 2009-11-12 12:11:43 Det finns mycket at gräva i just nu. Jag skulle vilja veta mer om lagar och regler för alla Stiftelser. Det verkar vara en tät djungel av regler, som är svåra att tyda och följa. Pengar har satt stopp för många ideella mål i begynnelsen. Det finns många frågetecken att rätas ut inför alla jubileum FN:s Mänskliga rättigheter, Kvinnors rättigheter 30 år och Barnkonventionen 20 år och Rädda Barnen 90 år. Krigets kostnader skulle mätta världens barn! Görel Almqvist, 2009-11-12 11:54:37 Är att sätta gräva varför inte kommunerna följer kommunallagen, skid tunnlar och hoppbackar, bistånd med kommunala skattepengar står det knappast om i kommunallagen, kollade min kommun mist 5 kr i kommunalskatt låg utanför vad kommunallagen krävde, kommuner har lätt för att lycksa till det med politiskt godis Uncas, 2009-11-12 09:28:28 samma metod som i försäkringskassan förföljd, 2009-11-12 07:49:07 reklambyrån som gjort reklamen verkar medvetna om rabatten. fokuset på den gamla proggaren överglänser de andra. är det så här kapitalet ska krossas? ovälkommen, 2009-11-12 00:09:18 vad tror ni är det något att gå på? eller ni kanske har medlemmar där med makt som också utnyttjar "rabatten" och vinner på att pysa bort det hela irriterad, 2009-11-11 22:59:36 Uselt försvar av SvD att hänvisa till offentliga handlingar. Ex är alla rättegångsprotokoll offentliga handlingar men inte att man publicerar namn på nämndemän, dömda i de fallen. Här har man tillgängliggjort uppgifter om tjänstemäns namn, telefonnummer, adress, E-post m fl för en bredare allmänhet och därmed ökat hotbilden mot enskilda. Fråga hur de tjänstemän som har blivit uthängda upplever detta. Hoppas att någon vill få detta prövat hos Pressombudsmannen. MMM, 2009-11-11 22:43:49 Om SvD verkligen vill gräva i något som är skumt borde man gräva bland alla myndigheter som spenderar inte miljoner men miljarder i klimat proaganda. Kristian Lindquist kan då kamma hem århundradets journalistpris. Tänka att avslöja alla de 25 000 svenskar och politiker som idag har sin utkomst från klimatalarmism! Se det vore en utmaning det! Det slog både Karin Bojs och Susanna Baltscheffsky med hästlängder! Men det är väl för mycket att hoppas på. Rasp, 2009-11-11 21:57:18 Jag tycker att en kommun ska ägan sig åt sina invånare och kommunens intressen, att med vänsterhanden försöka bygga reningsanläggningar är från början helt förkastlig. Vilken byråkrat anser sig lämpad att börja med sådana komplexa projet bara för att verka samvetsgrann - oförlåtligt hanterande av våra pengar. Våra myndigheter och kommuner glömmer vart pengarna verkligen kommer ifrån. Nej lägg ner och ordna upp folks vardagsproblem och har ni pengar över sänk skatten. Joel, 2009-11-11 21:47:33 Sänk det svenska biståndet till åtminstone hälften, vi betlar redan en massa bistånd till EU där vi betalar mycket mer än vi eventuellt får. John, 2009-11-11 20:24:41 Sänk det svenska biståndet till åtminstone hälften, vi betlar redan en massa bistånd till EU där vi betalar mycket mer än vi eventuellt får. John, 2009-11-11 20:22:19 Jag har ett till, återanställ korrekturpersonalen. Att misslyckas med en rubrik på fem ord måste vara rekord. Muppen, 2009-11-11 19:00:11 kommuner är inblandade har vi fortfarande inte fått svar på vart de 1,5 miljarderna tagit vägen. De ansvariga politikerna tiger som muren .......
Kommuner borde inte kunna driva företag och gömma sig bakom "företagshemligheter" när pengar bara verkar försvinna. Ingen tar sitt ansvar! Tycker att någon form av bokföring måste de haft som visar vad som hänt!?
Pengarna hade varit bra att ha till skola och omsorg.
Dags för ny lagstiftning!!!!!!!!!!
Kommuner som driver företag???, 2009-11-11 18:51:30 Man verkar ha upptäckt att internet inte bara är ett alternativ till tryckpressen för att reproducera slutprodukten!
Och att ämnet för detta interaktiva granskningsprojekt är skatteavlönade byråkrater som ger sig in i sånt som inte har någon som helst kompetens inom, alltså sånt som "kunskapsöverföring till ecuadorianer", är ju inte valt heller. Kapitalist, 2009-11-11 18:47:06 Bra SVD att ta fram spaden. Nytänkande bland trötta, lata morgontidningar, lokala och riks. Grattis till ett bra initiativ. Det här blir bra. Sten, 2009-11-11 17:54:46 Gräv vidare bland alla coacher och terapeuter och utan utbildning som skor sig på behövande människor. Kanske inte så sensationellt men många mycket tragiska historier att berätta. Anders, 2009-11-11 17:32:52 - Tsunami Banden!
- Var kommer den nya grenen i svininfluensan ifrån?
- debattera & diskutera sanningsrörelsens sakfrågor.
- granska korruptionshärva i socialstyrelsen.
- granska makten bakom dom som stämmer Tpb, och hur dom köper domare
Tack för att ni frågar Noah, 2009-11-11 16:15:04 Eller varit sk "inflytelseagenter". Borde finnas uppgifter i nu oppnade arkiv som kan vara intressanta Tok-Tore, 2009-11-11 16:08:10 bakgrundsretoriken är ungefär densamma som tpb utestängd, 2009-11-11 15:25:54 kändisen i reklamen är en sublim signal att "här är det ett etablerat system" bitter, 2009-11-11 14:41:56 Vi säger inte att någon tjänsteman har gjort fel. Vi granskar ett system och försöker visa hur det fungerar. All dokumentation som vi publicerar är offentlig handling och möjlig för vem som helst att begära ut. Eventuella kontaktuppgifter till tjänstemän går till deras arbetsplats och är inte deras privata kontaktuppgifter. Mvh, Kristian Lindquist, nyhet, 2009-11-11 13:48:23 Undersök snatterier via kassorna i snabbköpen, börja förslagsvis med ica. fred, 2009-11-11 12:57:55 Hej!
Säpo har hitills vägrat lämna ut Stasi-kartoteket. Jag har i oktober gjort ett nytt försök att få ut det. Jag väntar fortfarande på svar. Orsaken varför man inte vil lämna ut det kan vara att det innehåller mycket tunga namn, högt upp inom medier och politik. Pär Jansson, 2009-11-11 11:15:16 Det sämsta försöket på nytänkade journalistik hittills. Pinsamt enkel ryktesspridning, är vad det är. Vadå gräv? Folk säger, hey titta på min kommun, ni tar fram projekten och redovisar siffrorna utan analys. Vad det än är, är det inte grävande journalistik.
Mycket dåligt SVD... Masungo, 2009-11-10 22:30:12 Jag ifrågasätter inte själva granskningen men jag ifrågasätter det riktiga i att man publicerar namn på enskilda tjänstemän, deras E-post till arbete, telefonnummer, adress etc. Dessa har endast följt gällande regelverk. Jag tycker att någon av dem som utpekas skall få saken prövad av Pressens Ombudsman. Svagt av SvD. MMM, 2009-11-10 21:24:09 Granska varför polis, åklagare och statsmakten inte utreder brott mot vapenexport lagen.Mutor för att sälja JAS är ett ex. Vapen export till krigsförande länder eller diktaturer. Finns det censur inom dagspressen,får journalister skriva vad de vill? Eller ska det bara vara kändis reportage för att få sälja? Granska hur länder efterlever de mänskliga rättigheterna, börja med Sverige.
Grävande journalistik måste ju vara en journalists huvuduppgift att granska makthavarna. Gooran, 2009-11-10 20:25:52 Varför gräver ni med en liten plastspade i sandlådan? (småfrågor).
Ta fram den stora spaden och granska SVT och SR. Det brittiska BBC blev avslöjade 2007 för att de hade en anti-kristen agenda och att de medgav att de hade många homosexuella i företaget. SVT/SR är ju en spegelbild av BBC.
Efter avslöjandet tillsattes en oberoende granskningskommisssion som medförde en omorganisation av BBC och att nya riktlinjer drogs fram.
Gräv strörre, 2009-11-10 19:44:05 Mediakoncernen Bonniers makt att mörka fakta..
mediamanipulation..
Nedtystandet av JAS- skandalen och vapenexporten..
Susz, 2009-11-10 19:34:18 Mediakoncernen Bonniers makt att mörka!
JAS- skandalen har tystats ned
så även apatiska barn- som fortfarande behandlas illa!
även SÄK s förföljelse av oskyldia ! Susz, 2009-11-10 19:30:00 Bistånd, är det ngt vi i grunden bör ägna oss åt menar och framaförallt på "det sättet" och SvD och "granskar"...
På Aftonbladet pågår en granskning just nu av alliansen mångmiljardsatsning på "jobbcoacher" sim direkt ställer Littorin, Maud Olofsson och AF:s nya chef med rumporna bara och är en förolämpning av varje arbetssökande... inte ett ord om detta i SvD hmmmm: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6098941.ab Leo, 2009-11-10 19:24:30 Det fuskas nåt fruktansvärt med SIDA pengar. Varför skall svenskar som arbetar åt SIDA alltid bo på de dyraste hotellen? Äta på de svindyra resturangerna? Inga andra länders gubbar tillåts ju det. Beppe, 2009-11-10 19:15:11 Jag tror att det är efterlängtat och vore en välgärning om media började granska kommunerna ordentligt.
Med den insyn jag själv har en kommun vet jag att den kommunala självstyrelsen av politikerna hävdas bortom grundlagen dvs man går utanför lagarna emellanåt.
Kommunala bistånd till föreningslivet och enskilda, kommunala upphandlingar av sina egna politiker som samtidigt är entreprenörer är inte ovanligt. Goodwin Strawman, 2009-11-10 19:08:42 Vem ska granska granskarna? Journalistkåren är en mycket STARK MAKT som dessutom är OÅTKOMLIG.
Det finns ingen objektiv journalistik.Vår fömråga att vara objektiva försvinner redan vid 4 års ålder....även för journalister. Fredrik, 2009-11-10 19:00:26 Kommunernas resor är småpotatis. Gräv istället decenniets skandal - godkännandet av Nord Stream. Vem är "Schröder" i Sverige resp Danmark? Hur mkt fick de? Cash, poster eller andelar? Törs ni gräva där? Svårare än Vara, och farligare! I Ryssland har över 120 journalister dödats senaste tio år. Många av dem försökte just nysta upp Putins ekonomiska skumraskaffärer. Lycka till. Mia, 2009-11-10 18:45:53 Som foxmulder skrev så skulle jag också vilja se hur demokratiskt vårat samhälle egentligen är, hemliga förhandlingar (ACTA), beslut på EU-nivå som inte motiveras utan allt sköts utan insyn enligt en extremt krånglig byråkratisk procedur...Sådan journalistik som kritiskt granskar hur det faktiskt går till tjänar till att uppmärksamma samhället på hur det ligger till med våran "självklara" demokrati. Tomte, 2009-11-10 17:45:35 ......gräver ni inte och avslöjar dom svenska STASI kollaboratörerna ibland våra nuvarande politiker och tjänstemän? Min granne kanske är en sådan utan att jag vet om det. Strix , 2009-11-10 17:43:56 Otroligt bra ide, det här. Theo, 2009-11-10 17:21:43 Jag fick för mig att det blev olagligt med dem 1987. Men i de flesta kommuner i Sverige (ex Norrköping) förekommer denna verksamhet i stor skala. Jag som kommunmedborgare betalar kommunalskatt. Delar av den ska gå till vägunderhåll... men inte till "min" väg. Den får jag betala för separat.
Elias, 2009-11-10 15:57:29 I Mellanskåne har kommunledningarna åkt till Afrika vid ett par tillfällen, finansierade av Sida, för att "lära" våra vänner där om VA och om hur man underhåller ungdomar. Det kan aldrig vara ett kommunalt uppdrag att lägga tid och pengar på detta ute i kommunerna, eller har jag fel? Max, 2009-11-10 15:20:32 Jag följer hellre ert grävande eller ert grävarbete. Eller möjligen er grävning. (Inte grävling!) Det här uttryckssättet med "ett gräv", "ett tänk" och allt vad det är låter så slarvigt och är framför allt så fullständigt onödigt. Ska ni inte önska era läsare "trevlig läs" också?
Språkkommissarien, 2009-11-10 13:31:56 Ert initiativ är efterlängtat av de flesta kommuninnevånare. Frågan som en kommun ska ställa är vad den ska göra och vad den inte ska göra. Denna skulle ha ställts för länge sedan!
Våra kommuner har genom åren skapat helt onödiga kostnader genom att flumma ut i mer eller mindre otroliga projekt och verksamheter. En kommuns ansvar är att se om sina kärnverksamheter och kommunledningar ska vara medvetna om att de är folkvalda. Skulle de till äventyrs få några pengar över ska de sänka skatten. Lennart, 2009-11-10 13:18:45 Att ta skatt (tvångsavgift) och slösa bort på detta sätt är helt enkelt hobbibelt. Jag som medborgare är tvingad att betala skatt, det är OK. Men de måste användas till nytta för oss medborgare och på ett effektivt sätt.
Jag konstaterar att den representativa demokratin i Sverige inte fungerar. Då hade en sådan här sak inte hänt. Hur skall vi medborgare utkräva ansvar ? Benke, 2009-11-10 13:04:15 Den största faran mot vårt demokratiska samhälle kommer från utsuddandet av gränserna mellan storföretag, stat och press. Därför hoppas jag att SvD kommer att ägna sig åt genuin undersökande journalistik fokuserad på de bakomliggande maktstrukturer som äger en nästan allomfattande påverkan på vårt samhälle. Jag ber er på Svenska Dagbladet att göra det ni verkligen är utbildade för. Ställ de besvärliga frågorna och analysera svaren på djupet. foxmulder, 2009-11-10 13:01:19 Visst är det symptomatiskt. Så snart skattepengar gödslas till ändamål med bristfällig uppföljning tar politikerna alla möjligheter att åka på semesterresor.
Lägg ner Sida, lägg ner biståndet och omvandla det till något man kan ta på. Ett dieselaggregat blir ju svårt att försnilla och omvandla till en lyxbil.
Varje dag slösas 97 miljoner på bistånd när dessa pengar borde användas för att lösa problem vi har här hemma. Sverige, lägg ner rollen som värdens samvete och socialtjänst! ÖB, 2009-11-10 12:05:33 Minnesotahemmens explosiva utveckling de senaste 20 åren Alias, 2009-11-10 11:49:22 Genom att känna sin histora kan man bedömma sin framtid. Den här typen av korruption leder som regel till stora problem, riktigt stora. Historiskt har det alltid förekommet och kommer nog alltid att göra. I grund och botten beror det på vårt stora EGO och fåfänga. Människan är en ganska dum och primitiv varelse, detta i sig är inget problem. Problemet är att vi inte ens förstår att vi är det. Zappa 62, 2009-11-10 11:46:21 Två kommunala sällskapsresor till Kna. En kommunal sällskapsresa till Moskva. Vad studerar man där? Korruption och maffiametoder? Dessutom bodde man på ett av stadens dyraste hotel, glömde tidsskillnaden och ställde till det. SIDA-pengar???
Årets kommunal sällskapsresa går till Skåne!!! Michail, 2009-11-10 11:42:25 Genom att känna sin histora kan man bedömma sin framtid. Den här typen av korruption leder som regel till stora problem, riktigt stora. Historiskt har det alltid förekommet och kommer nog alltid att göra. I grund och botten beror det på vårt stora EGO och fåfänga. Människan är en ganska dum och primitiv varelse, detta i sig är inget problem. Problemet är att vi inte ens förstår att vi är det. Zappa 62, 2009-11-10 11:40:13 Har afrikanerna nåt att lära av svenskarna ? Är afrikanerna dumma i sina huvuden ? Nej, självklart inte. Däremot så har ett hav av enfaldiga "leka politiker" politiker ett oändligt skolningsbehov. Det första som de skall lära sig är att västvärlden inte är föredömen för andra länder, att ödelägga vår planet, klimatkatastrof, atomsopor, etc, är ingen bra merit. Det bästa som vi i västvärlden kan göra är att inte göra någonting överhuvudtaget och att vara ett avskräckande exempel. Fridolf, 2009-11-10 11:27:03 Etablerade politiker tror på fullt allvar att de är nyckelpersoner som folket skall vara tacksamma för, se på landstingspolitikerna som snuvade åt sig vaccin mitt framför näsan på prioriterade grupper.
En fråga som varje svensk bör ställa sig - blir det någon som helst förändring om jag röstar på de här politiska partierna som bitit sig fast i riksdagen ? Precis, inget händer och det är en av orsakerna till Sverigedemokraternas framgång. Gotfrid, 2009-11-10 11:15:35 Jag sitter här och är slagen - om detta hade varit skämt hade ni blivit avstängda av yttrandefrihetslagen...
Jag skulle vilja att ni
1) frågar frågan VARFÖR svenska kommuner skall ägna sig åt den här typen av arbete? Som det är nu konstaterar journalisterna bara ATT det görs.
2) undersöker vad hände med den Sanningskommission som skulle undersöka Sveriges agerande under 2a världskriget? Nena, 2009-11-10 10:39:43
Enligt smittskydds institutet så ökar Svin influensan lavin artat samtidigt går antalet sjukskrivningar ner. Förklaringen är att influensan drabbar bara unga och arbetslösa. Hur f-n vet svininfluensan vem som är arbetslös?
Antingen far smittskydds institutet med osanning eller så står vi för den smartaste livsformen jorden skådat sedan människan kom. Thomas Betula, 2009-11-10 10:21:37 Skulle ni kunna gräva lite i svenskars inblanding i DDR och naturligtvis Sovjet. Tycker många kommer undan lättvindigt där. Ville inte tyskarna ge oss listor? johannes x, 2009-11-10 10:13:17 Vara kommun borde skämams. Biståndspengar skall gå till att ge folk vatten, mat, sanitet - så att de själva kan fixa resten. Hur kan man ens låtsas att det är motiverat att slänga bort dessa pengar på en kulturresa när det är bevisat att människor behöver just dessa pengar för att överleva.?
Vem har gett kommunen befogenhet att slänga bort våra pengar?
Jag betalar gärna för bistånd, riktigt bistånd - men jag vill inte ge en krona till sådan här kulturskit. johanna, 2009-11-10 10:08:21 Prata med fd Sidapersonal (tex de på Världsbanken) de kan berätta om hur pinsamt inkompetenta folk på SIDA är och hur de fullkomligen slänger bort pengar. inga ekonomiska alanlyser utan bara flum,flum.
Anna, 2009-11-10 10:06:59 Det är dags, om det inte redan är för sent att verkligen granska Svenska Fotbollsförbundet och PEAB och den nya nationalarenan som bara kan bli en katastrof, just nu är det bara en AIK-gruppering som tagit på sig det tora arbetet att visa folket hur vidrigt det sköts, och visar på vilket fiasko det kommer bli på så många plan. Ni måste måste måste gräva i det här!! Fotbollsmördare, 2009-11-10 09:49:16 En verkligt bra uppgift att ta itu med vargen, 2009-11-09 23:19:24 Kolla journalistkåren och hur alla okritiskt springer åt samma håll istället för att någon gång ifrågasätta varandra. murvel, 2009-11-09 23:09:13 Bra initiativ SVD! Här får ni en av mina granskningar av genusvansinnesidiotin, vad sägs om att statliga Vinnova ger 4 miljoner för "Genusperspektiv på inbyggda intelligenta system", eller 3.5 miljoner för att granska avdelningen för sensorteknik (!) på Totalförsvarets forskningsinstitut ur ett genusperspektiv. "VR finansierar "Genusperspektiv på kriget mot terrorismen" osv osv:
http://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/11/04/grattis-skattebetalare-del-2/
Tanja B, 2009-11-09 22:30:09 Realtidsgräv???? Är det ett nytt svenskt ord? Filifjonkan, 2009-11-09 22:16:26 Lycka till SvD. Bra initiativ! Risken är bara att ni kommer att drunkna i tvivelaktiga projekt. SIDA har ju inte helt lätt att hitta projekt att spendera alla 1 %-mål pengar. Helt vansinnigt system. Först beslutas att 1% av BNP skall gå till bistånd, oavsett om det finns några anständiga projekt eller inte, så SIDA väljer att inte utvärdera, för vem vad vad som dyker upp då... Tack för att SvD gör det! Hugin, 2009-11-09 22:10:11 @Alias, 2009-11-09 14:20:07
Finns redan minst en doktorsavhandling om pensionsreformen.
Urban Koistinen, 2009-11-09 20:50:39 Sida har en världens svåraste utmaningar. Resultat av bistånds projekt är ofta långsiktiga. Bai bang som är ett av de mest kritiserade bistånds projekten är idag ett lyckat projekt. Tycker att Sida har ett oförtjänt dåligt rykte. Det finns mycket kompetens på Sida och de arbetar ofta utifrån nästintill omöjliga krav som regering och UD satt på dem. Dessutom handlar inte allt bistånd om ren fattigdoms bekämpning. den mångsidige , 2009-11-09 20:48:38 Grattis. Till er och oss. Så ska det gå till. Sånt kan jag tänka mig att betala för. Sätt upp ett BG/PG-konto och be läsarna om ekonomiskt stöd. Jag bidrar gärna.
Slingen i bro, 2009-11-09 20:29:30 Tycker att Sverige bör adoptera ett u-land gärna i Afrika av lagom storlek och satsa på det, istället för att sprida ut sig så diffust i många olika länder. De 35 miljarder vi spenderar årligen kommer verkligen att göra skillnad i ett mindre land av vår befolkningsstorlek. Ekonom, 2009-11-09 20:02:48 Bidrag till föreningar i Sverige! Det räcker att ha en förening som ska främja integrationen / förening som ska utveckla xxx minoritetens kultur och andra flummiga inriktningar, främjandet av jämställdhet var populärt för några år sedan men har minskat. Oftast är det numer invandrarföreningar som får dessa bidrag. När det finns barn med ensamstående mammor i sverige som svälter!!!! Börne, 2009-11-09 19:41:37 En rejäl granskning av betting/spel företag och deras verksamhet inkl styrelser vore på sin plats. FInns kopplingar till brottslighet? justitia, 2009-11-09 18:22:58 Moderator:Din radering av inlägget var tydligt svar angående SvDs intresse för grävande journalistik om finanssektorn vars subventionering kostar skattebetalarna en faktor 1000 mer än Sidas välkända inkompetens. Inte intresant för SvD. Follow the money...
Tack för svaret, 2009-11-09 18:06:43 Så skall det låta, varför skall man inte ta chansen när den kommer. Det gör ju tydligen alla andra. Då kan de stå där sedan och flämta: "Guud vad du är bruun"
Fy för vård och gamla människor när man kan bli solbränd och full alldeles gratis... Skrivarn, 2009-11-09 17:58:49 Känns som att kommunpolitiker lever i ett vakum. Hur många politiker har valt denna bana som ett kall? Den statistiken blir nog inte så svår att göra - noll. Minns en fackpamp som åkte till solen på... 80-talet, där borde sådana resor ha stoppats i varje mans/kvinnas sinne som arbetar för att göra bra för andra människor. Lollo, 2009-11-09 17:46:07 Det är mycket bättre att mina skattekronor går till nöjesresor än till vård av gamla och sjuka, bara jag får åka nästa gång! Greta, 2009-11-09 17:26:28 Det är mycket bättre att mina skattekronor går till nöjesresor än till vård av gamla och sjuka, bara jag får åka nästa gång! Greta, 2009-11-09 17:25:44 Staten sköter det internationella, kommunen det lokala, jag vill inte att mina kommunalskattepengar går till att kommunen åker jorden runt och sprätter iväg mina pengar. Dessutom är det tveksamt om jag vill att min kommun skall ha den typen av kompetens anställd när man inte bättre sköter det som man har i uppdrag att sköta. Lös först ert grunduppdrag så att alla blir nöjda, finns detpengar kvar så är det OK med mindre (N.B!) projekt spleen, 2009-11-09 17:12:11 Staten sköter det internationella, kommunen det lokala, jag vill inte att mina kommunalskattepengar går till att kommunen åker jorden runt och sprätter iväg mina pengar. Dessutom är det tveksamt om jag vill att min kommun skall ha den typen av kompetens anställd när man inte bättre sköter det som man har i uppdrag att sköta. Lös först ert grunduppdrag så att alla blir nöjda, finns detpengar kvar så är det OK med mindre (N.B!) projekt spleen, 2009-11-09 17:11:37 Gör djupdykning i journalistkåren......där finns många stenar att vända på Fredrik, 2009-11-09 17:08:08 Granska SIDA:s MFS - minor field study - stipendier. Nu är det några år sedan men jag hade en vän som läste polmag-programmet i Uppsala och åkte på ett sådant stipendium till Bangladesh och bodde i Dhaka en termin (1 läsår?). Hon fick lägenhet med hushållerska, trädgårdsmästare samt chaufför (!) betald av SIDA. Detta var alltså en utbytesstudent i grundutbildning. lg, 2009-11-09 16:47:35 Fantastisk idé, innovativt, interaktivt och stora möjligheter till lysande journalistik!
Jag hoppas att tips, research-hjälp och nya infallsvinklar strömmar in. Bra jobbat! Farfar Solen, 2009-11-09 16:23:19 Precis så här ska det gå till! Bra jobbat och mycket intressant upplägg. Fortsätt grävandet och pubilcera gärna länkar till den information som finns tillgänglig på nätet. Lägg också ut intervjuer som ljudfiler eller filmer på bloggen. N.N., 2009-11-09 16:11:57 Mycket bra, hoppas det slutligen mynnar ut i längre reportage i papperstidningen också. Fredrik, 2009-11-09 16:10:03 AMS stödde ett arbetsmarknadspolitskt IT-projekt i Marocko, Algeriet eller möjligen Libyen för något år sedan. Det gick enligt uppgift från en utsänd svensk huvudsakligen ut på att placera ut motsvarigheten till Af:s platsbanksautomater, men pga. bland annat stöldrisk hade inte allmänheten tillträde till automaterna som vaktades av beväpnad personal. Tobias Wallin, 2009-11-09 16:00:36 detta är journalistik lars, 2009-11-09 15:37:23 SvD bevisar återigen att man ligger främst i utvecklingen. Bravo! Fredrik, 2009-11-09 14:47:17 Kanske kolla hur många "biståndsresor" som gjorts till Thailand, under November månad, alldeles innan jul....! pl, 2009-11-09 14:36:16 ... även om jag betvivlar att så många längre litar till meddelarskyddet med rådande lagstiftning.
När får vi se ett gräv om pensionsreformen förresten ? Alias, 2009-11-09 14:20:07 Antar att ni menar att kravet INTE försvinner? :) Jonas, 2009-11-09 14:20:04 Ok journalister! Nya arbetssätt i realtid- ja vill gärna se lite källhänvisningar och hur ni arbetar med objektivitet kontra subjektivitet. Kanske detta kan få svenska journalister att höja sin kvalitet några nivåer?!
"Grävande journalistisk" -det tycker jag faktiskt är det primära ni bör syssla med , så bra initiativ! studenten, 2009-11-09 14:06:08 Hoppsan, hoppas det inte handlade om en freudiansk felsägning :) Spännande projekt och kul initiativ! G, 2009-11-09 14:04:00 Ojdå, vi missade ett väldigt väldigt viktigt INTE i föregående inlägg. SvD.se granskar, 2009-11-09 13:49:46 Att hålla isär fakta och tyckande är det journalistik går ut på. Bara för att rapporteringen sker i realtid och på en blogg försvinner det kravet. Hälsningar Alexandra & Tobias SvD.se granskar, 2009-11-09 13:48:16 Kolla in de tre senaste numren av Miljömagasinet. Där beskrivs hur den svenska "Alliansen" är direkt modellerad på Alliance for America, som utgår från det välkända The Powell Memo. Artiklarna är fantastiska men täcker bara själva principerna. Jobba vidare där och kolla personkontakter och annat som kan avslöja hur svenska folket är lurat politiskt. Håkan, 2009-11-09 13:29:13 Spännande journalistik men jag hoppas att journalisterna håller i sär fakta och tyckande. Jag har uppfattat många bloggare och kommentatorer som inskränkta, egoistiska och smalspåriga. Nu hoppas jag få svar på tal!
goin, 2009-11-09 13:15:28 Håller med Robert. Ska bli mycket intressant. Andreas, 2009-11-09 13:12:00 Intressant och tidsenlig idé, ska bli väldigt roligt att följa :) Robert, 2009-11-09 12:52:55Grävande journalistik i realtid
Bevis
hehe
Klimatvetenskap istället för grön klimatpropaganda
Biståndsträsket
Idé?
Paris Declaration
Vad är märkvärdigt med detta?
röda korset
Fiskeripolitik galna värld
cannabisartikeln
Som ett brev på posten
SAS Leasing kontrakt
Avslöja klimatbluffen
Tror att många skulle vara intresserade
Skandia lurar pensionssparare
Gratulerar
Så fruktansvärt dåligt
Kan förklara
Till SvD
Va? Visste inte ens ..
Svenska kommuner - biståndsorganisationer?
Re: Gustaf 13:33
SvD, you have a long way to go!
macdonalds också
inhöljt i dimma
Inte vid horisonten....
Ett positivt exempel
Smygbeskattning vanligaste inkomstkällan
Smygbeskattning vanligaste inkomstkällan
Ta fram sanningen
SEKAB? Skelleftekraft?
Gräv vidare
Ett tips till SvD
dränerande verksamhet
jag har själv sett det
varför?
SVAGT AV SVD
Grävande ?
Vad ska en kommun ägna sig åt
Tveksam till biståndet
Tveksam till biståndet
Bra initiativ
I Sekab-affären där Skellefteå, Umeå och Ö-vik:s
Eloge till SvD för detta!
Det har jag saknat
Terapeuter och coacher
Ransakan utan motstånd!
Alla svenskar som spionerat for Stasi och KGB
gäller även klädbutiker
välsmort system
Offentliga handlingar
Snatterier via kassorna
Varför ... Svar till Strix
Dålig journalistik
USELT AV SvD
Viktiga frågor
Gräv med en stor spade
gräv där du står för bövelen!!!!! Ni som har MAKT!
gräv där du står för bövelen!!!!!
Valet av ämne för granskning avslöjar SvD...
Fusk
Granska kommunerna!
gräv i alla maktstrukturer....tack
Viktigare saker
Maktens korridorer
Varför.......
Smart
Vägsamfälligheter
Skåningar åker till Afrika
"Följ vårt gräv"?
Vad ska en kommun göra
Stöld av medborgarna
Hjälp oss förstå världens verkliga maktstrukturer
Så symptomatiskt
Minnesotahemmen!
Konflikter
Lilla Falkemberg
Konflikter
Tro inte att Sverige har något att lära ut
Strålande !
Varför???
förslag till grävande journalistik
svenskar i stasi ?
Skäms Vara
Bra initiativ
I sista stunden
håller med murvel
förslag till granskning
Genusvansinnet
Bättre svenska efterlyses
Pandoras ask...
Pensionreformen
Skriv om bra saker med
SVD i tiden
Adoptera ett land Sverige!
granska också Rädda barnens o sidas...
betting/spel företag
SvD skyddar finanssektorn
Bra idé, jag hänger med!
Repris
Skatta till nöjesresor bättre än att vårda sjuka
Skatta till nöjesresor bättre än att vårda sjuka
Varför har kommuner biståndsprojekt?
Varför har kommuner biståndsprojekt?
helt outforskat
Fler SIDA-projekt
Fantastisk idé!
Framtiden är här
Bra idé!
Arbetsmarknadspolitik på export
bra svd!
SvD tar täten
Thailand
Kul grepp...
antar...
journalistiska grepp
Freudiansk felsägning
INTE
Fakta före tyckande
Från säck till påse
Bra initiativ men ack vilken balansgång
Journalistik.
Intressant


Stockholm 6º

Prenumerera på inlägg via RSS

































Vad tror ni?
Nu vet ni hur det snattas via kassorna, eller hur? -) Alla grupper måste tåla granskning, endast de ljusskygga har något att frukta, eller hur? -) Om ni inte har "tid" att göra något så kan jag alltid göra det själv -)
s, 2009-11-21 16:09:26