Nu har de baxat FRA-lagen ända hit

Jakten på nej-sägare blev fruktlös. Det har inte varit svårt att hitta uppmaningar om att mejla, ringa och skriva till de borgerliga riksdagsledamöterna på sistone. Nätaktiviteten har intensifierats inför den FRA-omröstning som nyss klarades av i riksdagen och ett par gånger under de senaste veckorna har vi visserligen kunnat ta del av Camilla Lindbergs vånda inför voteringen. Men inte heller hjältinnan som röstade nej sist det begav sig kunde vända det här fartyget. 

Jag hade inte räknat med ­något annat. FRA-kritikerna har deltagit i de förhandlingar som medfört förändringarna och de hamnar därmed i en rävsax. De vill förstås hellre ha de integritetsskyddande tillägg som man kommit överens om än ingenting alls. Att först komma överens och sedan sätta sig på tvären ändå, gör dig till en opålitlig förhandlingspartner som ingen någonsin vill samtala med igen. Så man får nöja sig med kompromisserna – trots att de inte räcker. 

FRA-lagen är ett märkligt lapptäcke som ingen är nöjd med. Varken integritetsvännerna eller Säpo. Nöjdast är kanske det som inte vet så mycket om lageländet. Och sådana finns det fortfarande – trots år av debatt. I dagens SvD redovisades resultatet på ett litet kunskapstest där försvarsutskottets ledamöter fått besvara fem frågor om FRA-lagen. Endast fyra av sjutton ledamöter lyckades svara rätt på alla fem. Sju fick ett eller två rätta svar. 

Det säger kanske inte så mycket. Sannolikt hade resultatet varit likartat om du kunskapstestat i stort sett vilket utskott som helst inför en relativt komplex lagstiftning. 
Förskräckligt? Ja och nej. Detaljnivåerna är omfattande och riksdagsarbetet är ett grupparbete. En kan ett avsnitt, en annan fokuserar på nästa. Men resultatet är ändå anmärkningsvärt eftersom FRA-lagen har debatterats särskilt grundligt. Ett större intresse för detta från lagstiftarna hade varit önskvärt, milt uttryckt.

I riksdagsdebatten gjorde Allan Widman (FP), Karin Enström (M), Sten Tolgfors (M) med flera sitt bästa för att framställa oppositionens vilja på att riva upp lagen och börja om från början som en oansvarig handling som skulle ”kasta Sverige in i ett oreglerat tillstånd”.

Är jag beredd att ha en period utan lagreglering medan vi reder ut det här? Ja, det är jag, sade Alice Åström (V). 

Det är inte ofta jag sitter och nickar med när Åström äntrar talarstolen, men den här gången hände det. För hur farligt är detta ”tillstånd” som vi hotas med? Vi har ju levt med ett sådant mycket länge, utan stora problem. 

Nej, för befolkningen hade inte några år hit eller dit gjort någon större skillnad. En försening drabbar främst den regering som snabbt vill få klara papper för en mer extensiv spaning i kabel. Hade vi haft S-styre idag hade vi sannolikt hört samma trötta argument i riksdagen i går, men från andra ministrar. 

Vad innebär det här för valet nästa år? Tja. Om Alliansen undrar varför de förlorar unga liberalers röster till Miljöpartiet kan de ­säkert hitta svaret i någon av de kablar som nu ska övervakas. 

Riksdagen är förlorad. Nu kan vi bara hoppas på Europadomstolen.
Sanna Rayman 2009-10-14 16:59 | Permalänk

Anna, om du nån gång blir tafsad på, minns detta.

Skillnaden mellan att frivilligt ge ifrån sig information och att bli avtvingad den är, för att dra resonemanget du för till sin spets, som att jämföra frivillig sex med ofrivillig. Till google ger du ifrån dig informationen frivilligt, men du kan när som helst sluta använda dig av tjänsten. Med FRA och Datalagringsdirektivet spelar det ingen roll hur mycket du försöker, du kan inte och du har inte ens laglig rätt att säga ifrån att det inte är ok.

scaber , 2009-10-16 16:07:25

Allt är relativt

FRA lyder ju ändå under någon form av styrning. Jag får väl utgår från att alla upprörda här aldrig använder Google, varken sökmotor, mail, webbläsare eller annat. Google gör allt som FRA inte får och utan att behöva redovisa för någon. De loggar alla sidor du besöker, alla sökord du använt, alla mail du skriver eller får på Gmail (som de söker i) m.m. Sedan kan de ju lämna ut information till Department of Homeland Security i USA eller Kina efter diverse påtryckningar.

Anna, 2009-10-15 17:48:27

Demokratin är den möjlig?

Jag har ärligt talat slutat att tro på representativ "demokrati" som styrelsesätt. I det s k folkstyre vi lever i idag så körs folkviljan över av en elit (partistyrelse) i alla viktigare frågor. Den har gjort överenskommelser med EU eller USA och då är det tydligen ointressant vad befolkningen tycker. Så fort en elit kan köra över folkets åsikter så är det diktatur och inte demokrati.

PT, 2009-10-15 15:44:10

Demokrati

Varför finns det personkryss när de ändå viker sig för partipiskan? Röstades de inte in just för sina unika åsikter? Jag kommer rösta Pirat tills Piratpartiet inte längre behövs.

Erik, 2009-10-15 11:43:40

Demokrati?

Jag har levt under villfarelsen att Sverige har ett demokratiskt styre. Det innebär för mig att det är folket som styr landet. För att göra demokratin praktiskt tillämpar får några få (som får vårt förtroende via val) föra folkets röst. Problemet blir vid detta tillfälle att folket är rörande överrens att FRA-lagen inte är något som ska införas. Besluten i FRA-lagen och IPRED ser jag snarare som ett tecken på att i vissa frågor har Sverige diktatur. Jag förlorar tillit till vårt politiska styre.

Besviken moderat, 2009-10-15 11:22:22

Nu är massövervakningen här

FRA har nu fått tekniska, lagliga och ekonomiska möjlighet att starta masslagring av kommunikationsmönster - information om vem som kommunicerar med vem och när. Att ingen säger detta rätt ut hör till spelets regler ("deniability") men man förväntar sig naturligtvis att en underrättelsetjänst utnyttjar sina verktyg. Kraftfulla datorer i kombinationen med en extremt detaljerade databas över kommunikationsmönster ger möjligheter till åsiktsregistrering som saknar motstycke i historien.

X, 2009-10-15 00:59:24

Värre än under kalla kriget.

NY TOTALITÄR STAT FÖDDES. Besviken på Camilla Lindberg och hoppas att även Camilla kommer att rösta på Piratpartiet!!! Jag gör det garanterat.

Gillar inte polisstater!, 2009-10-15 00:28:18

Värre än under kalla kriget.

NY TOTALITÄR STAT FÖDDES. Besviken på Camilla Lindberg och hoppas att även Camilla kommer att rösta på Piratpartiet!!! Jag gör det garanterat.

Gillar inte polisstater!, 2009-10-15 00:20:56

Liberala partiet

Det finns ju det nya Liberala Partiet att rösta på. Då sänder man i alla fall en tydlig ideologisk signal. http://www.liberalapartiet.se/

WM, 2009-10-14 23:50:10

Är vi fortfarande kärnväljare då?

Det verkar inte så. Moderaterna har en ny inriktning. Där kanske inte längre ryms väljare som vi, som alltid röstat på moderaterna. Så vem ska man rösta på nästa gång? Moderaterna går bort. En röst på allianspartierna är lika med en röst på moderaterna. Så det går bort. Rösta på sossarna eller vänstern går helt bort. Kvar är MP, SD och PP. Inget roligt urval. SD går bort och PP har väl ändå ingen riktig chans? Kanske MP då. Det kan vara dags att prova nåt helt nytt.

Solon, 2009-10-14 23:41:34

Är vi fortfarande kärnväljare då?

Det verkar inte så. Moderaterna har en ny inriktning. Där kanske inte längre ryms väljare som vi, som alltid röstat på moderaterna. Så vem ska man rösta på nästa gång? Moderaterna går bort. En röst på allianspartierna är lika med en röst på moderaterna. Så det går bort. Rösta på sossarna eller vänstern går helt bort. Kvar är MP, SD och PP. Inget roligt urval. SD går bort och PP har väl ändå ingen riktig chans? Kanske MP då. Det kan vara dags att prova nåt helt nytt.

Solon, 2009-10-14 23:29:51

PP är bra

Jag ska rösta på Piratpartiet för att de ÄR bra.

Anders, 2009-10-14 23:18:47

Att kasta sina ideal

Trots att jag är övertygat borgerlig väljare, och aldrig för mitt liv skulle rösta på S finns det ingen chans att alliansen får min röst i nästa val. 5% skatt upp eller ner betyder inget om man jämför med den tillbakagång som skett på medborgarrättsområdet den senaste tiden. Piratpartiet får min röst.

Jonas, 2009-10-14 23:08:54

Bohman vänder sig i graven

Reinfeldt är en alltigenom principlös person som endast åtrår makt. Gösta Bohman skulle vända sig i sin grav. Levande skulle han varit piratpartist. "De nya" moderaterna har dödat den svenska högern. Att någon inom Alliansen kallar sig "liberal" är ett skämt.

Maria, 2009-10-14 22:27:01

År 2010 kommer hämnden

Då ska jag rösta på Piratpartiet. Inte för att dom är bra utan för att Alliansen svek vårt förtroende och sina egna ideal.

Gustav, 2009-10-14 22:16:54

Sopor

Jag finner det märkligt att riksdagsledamöterna inte sätter sig in i vad de ska rösta om. Det är trots allt deras jobb - det är det vi betalar dem för. Hur skulle det se ut om en kommun anställde 349 sophämtare, men bara ca 40 av dem faktiskt hämtade sopor medan de andra ägnade sig åt helt andra saker? Skulle det vara acceptabelt? Vore det en bra användning av våra skattepengar?

SGP, 2009-10-14 21:22:19

Löjlig "demokrat"

Löntagare: Så du tycker inte att folk ska ha kvar yttrandefrihet eller rösträtt för att dom tycker annorlunda än du? Inte undra på att du är för FRA med den typen utav logik...

Daniel Wijk, 2009-10-14 20:00:34

Läsarkommentarer

Vare sig det gäller FRA, IPRED, utökad svensk Afghanistan styrka, Pirate Bay eller några andra uppmärksammade ämnen så verkar det på senaste tiden som att folket (t.ex. via läsarkommentarer på nyhetssidorna) är rätt så enade EMOT det som riksdagen, regeringen eller domstolen vill få igenom. Det känns lite oroväckande...

cb, 2009-10-14 19:57:19

Kära "Löntagare"

Det verkar som om du är av meningen att om man har att välja mellan det onda och det goda, ja, då är det rätta, på svenskt vis, att kompromissa. Det onda kan ju inte ha helt fel, eller hur? Och om det finns några som vill ha det onda, så ska de väl i alla fall få igenom litet? Du, kära löntagare, står för Principlösheten. Gratulerar. Idag har du vunnit en stor seger för din principlöshet.

professor, 2009-10-14 19:45:02

Lugn bara lugn

Jag tror att du kan sova gott för SÄPO-folket. De har nog annat, mindre "fjäderlätt", att bevaka än denna spalt. Hoppas jag. Och riskerna för en kommande diktatur i Sverige bör vara små, om man betraktar dess historia. Inte ens SD eller (f.d) kommunister lär kunna ändra på det arvet, om de - mot all förnuft - skulle växa sig större.

anja, 2009-10-14 19:42:38

Re: XC

Om du använder en proxy i USA så är du redan avlyssnad av NSA i USA. Speciellt om du ansluter över gränserna. Dessutom är tillåtet för nationella agenter att lura kriminella för att få fast dem, så du borde avlyssna det företag "secure" channel du använder så att det inte är ett gäng agenter bakom spakarna som bara väntar på att du ska läsa något potentiellt olagligt... Kritisera demokratin/regeringen är nästan olagligt..

Jumbo, 2009-10-14 19:38:14

Sofflocket.

Varför riskera regeringsmakten på en sådan fråga??? Vad ska Regeringen nu göra för att locka tillbaka besvikna kärnväljare vid valet nästa år?

ME, 2009-10-14 19:35:13

Vad rösta på i höst

Miljöpartiet verkar ju genuina, men då får man sossarna på köpet... Fredrik Fjäderlätt kan man inte lite på längre. "Liberalerna", vilka är det?? Förutom ett par undantag (ex Camilla). Nej, det återstår bara Piratpartiet och Sverigedemokraterna. Undrar vad SD gör med FRA-systemet om de skulle hamna i maktställning? Polisen och SÄPO får nog snart också vara med på att använda systemet. Jag använder Proxy från USA, bara utifall SÄPO läste detta (secure-tunnel.com).

Xc, 2009-10-14 19:16:44

Media?

Om SvD med flera inte hade legat på latsidan sedan sist hade resultatet kanske blivit annorlunda. Det behövdes buller. Dagen innan omröstning räckte tyvärr inte.

Olle, 2009-10-14 19:16:02

Aldrig med

Alliansen ska aldrig mer vinna ett val i Sverige.

CG, 2009-10-14 19:07:22

S är förloraren

S är förloraren i detta hyckleri. Vill man vara trovärdig måste man som aprti driva samma politik i regeringsställning som i opposition. S har än en gång visat att partiet inte är att lita på. Må S för lång tid hållas borta från Rosenbad.

Löntagare, 2009-10-14 18:53:15

Häpp

Man förlora. Då ska segraren bjuda på nått. Ni borde ju ha råd.

Tobo, 2009-10-14 18:52:53

Löljiga familjen

Här yttrar sig den ena efter den andra. De flesta har det gemensamma att de inte verkar tillräcklitg mogna för att få rösta alls. Man kan inte tycka om allt, inte helelr i en demokrati. Man får ta det onda med det goda. Att kasta sig på golvet och skrika att man inte vill gör ouppfostrade barn. Vi som är vuxna är tacksamma att det finns folkvalda som gör ett jobb. Löljligt att säga att man inte skall rösta på dem som baxat igenom FRA!

Löntagare, 2009-10-14 18:50:00

Dödslängtan

Inte visste jag att de tre borgerliga partierna hade dödslängtan. Är de redan så trötta på att regera?

Klesq, 2009-10-14 18:44:46

Tryggt.

Här fick vi torrt.

Tobo, 2009-10-14 18:43:24

En förlorad väljare

Som borgerlig sympatisör hamnar man i beråd. Helt klart är det uteslutet att någonsin igen rösta på någon riksdagsman som har röstat för denna lag. Det är otänkbart att göra någon som inte är demokratiskt sinnad till "förtroendevald".

Alexander, 2009-10-14 18:37:03

Go, Snild, go!

Efter detta svek mot demokratins fundamentala principer är det omöjligt att rösta på något av de nuvarande riskdagspartierna. Det blir Piraterna nästa gång.

professor, 2009-10-14 18:28:12

Jag vill också tacka...

En sak till. Svenska medier och dess producenter bör alla ta sig en funderare ikväll: Hade jag kunnat göra mer? Från tidningarna har FRA-lagen alltid sagts handla om att FRA skall få läsa email. Inte en enda gång har media klarat att ta skägget från munnen och tydligt gå ut med att FRA-lagen handlar om ALL elektronisk kommunikation, dvs telefoni (fast och mobil), SMS, fax, vilka nätsidor vi tittar på, ALLT. Hade man gjort det, kanske vi inte suttit här idag.

Svempa, 2009-10-14 18:18:35

Förräderi.

Den regering som vill totalövervaka sina medborgares kommunikation gör det ALLTID i onda syften. Ett fritt samhälle kan inte finnas med sådana lagar. Det kommer alla svenskar ganska snart att märka. Och låt oss aldrig glömma de som till slut lyckats stänga det svenska samhället: Sten Tolgfors, denna "kille med ett stort socialt engagemang" (hans egna ord). När ditt barnbarn frågar dig var demokrati är, vad vill du svara?

Svempa, 2009-10-14 18:14:43

All makt till Knugen!!

Lägg ner staten och flytta all nödvändig makt till monarken personligen, han/hon kan i alla fall inte ha tid att granska all utprinted datatrafik. Så får vi andra lugn, frid och ro!

Reuter Laserswärd, 2009-10-14 18:08:57

Tack och hej Alliansen

Tack och hej Alliansen, Glom att ni sitter kvar nasta ar!

Carl, 2009-10-14 18:05:22

Trafikdata i centrum

Det var väldigt glädjande att frågan om FRA:s massinhämtning av trafikdata togs upp av oppositionen. Den frågan lär dyka upp igen under prövotiden. Här tror jag faktiskt att det blir en lagskärpning 2011. Det är först nu som ledamöterna börjat förstå vilket vidsträckt mandat FRA får att lagra trafikuppgifter.

Fredrik L, 2009-10-14 18:03:07

Varför måste de nöja sig?

"Så man får nöja sig med kompromisserna – trots att de inte räcker." Varför då? Om inte kompromissen duger så måste de såklart säga det. Men svenska riksdagsledamöter har inget kurage över huvud taget. I övrigt håller jag med SR om att det är en kass sk kompromiss. FRA kan fortfarande spana på all trafik och resultatet kan fortfarande missbrukas eller läckas.

Manne, 2009-10-14 18:01:55

Avveckling

Avveckla staten och myndighetssverige, migrera de funktioner som återstår avseende maktutövning och stiftande av lagar och policy frågor till kompetens inom EU, 100%. Svenska riksdagsmän och kvinnor är uppenbart sopor, opålästa sådana.

Sherpa, 2009-10-14 17:57:13

Man kan bara sucka

Visst blir man lite uppgiven... Men det övergår nog till motivation före valet 2010!

Snild Dolkow (Piratpartiet), 2009-10-14 17:54:43

Vad är ståndpunkten?

Oppositionen skrek sig hesa för att dra igenom FRA innan maktskiftet. Nu skriker dom sig lika hesa i riksdagen för att stoppa det tillägg som gjorts, som dom själva har skrikit som högst för att få igenom? Sedan går (S) ut i Aftonbladet och kräver en betydligt mer utvecklad lag som tillåter spaning på mycket mer! Jag kan inte hävda annat än att oppositionen spelat ett skickligt spel att sätta regeringen i en knipa. Grattis säger jag bara.

Kunnig, 2009-10-14 17:42:20

Ge oss en vision

Börjar det inte bli dags att vi ställer oss frågan vad det är för samhälle vi vill ha? Hur vi vill att vårt samhälle ska vara för att vi ska trivas och må bra.Bodströmsamhället kan knappast vara en vision värd att bygga framtiden på.

Medborgare, 2009-10-14 17:39:52

Fortsätt

Tack för att du tar upp detta igen. Fortsätt gärna! Vi får verkligen hoppas att EU och Europadomstolen stoppar denna helt vansinniga lag. Håller helt med om att några års väntan inte varit något problem alls Speciellt med tanke på att detta sannolikt inte förbättrar chanserna i valet nästa år för alliansen. Det finns stor chans att det parti som går till val på att helt slopa FRA lagen får min röst oavsett block.

Claes, 2009-10-14 17:34:29

Jajamän

Bra analys. Ytterligare en tegelsten är lagd i grunden till det nya övervakande samhällsbygget. Att det kunde gå så fort efter murens fall förvånar mig

nässe, 2009-10-14 17:27:10

Tack

Bara ett ord. Tack. Tack för att du vågar tala ut mot dessa idioter. Tack.

Torvald, 2009-10-14 17:19:06

 Blogghistorik