Sahlin till Ohly: Vi släpper er som en het potatis

I dag säger sig Mona Sahlin vilja bilda regering med Centern och/eller Folkpartiet ifall de rödgröna inte skulle få egen majoritet. Minoritetsregerande måste undvikas. Utlösande faktor är att Sverigedemokraterna nu når en bit över fuyra procent även hos Synovate/DN.

Två tankar med anledning av detta:

1. Det eviga spekulerandet om vad som händer ifall Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen gör att det snart kommer att ses som en självklarhet att de gör det, fast detta på intet sätt är givet. Vänsterblocket håller på att prata in SD i riksdagen! Vill man göra nytta i denna fråga ska man ifrågasätta SD:s skeva verklighetsbild och torftiga förslag, inte beskriva deras framgångar som ett oundvikligt naturfenomen.

2. Vad Sahlin i realiteten säger är att hon håller helt öppet för att dumpa Lars Ohly efter valet, ifall de rödgröna inte får egen majoritet. Hon är väl medveten om att FP och C aldrig kommer att sätta sig i samma regering som Vänsterpartiet. Måhända tror hon att detta ska göra S attraktivare för mittenväljarna – en röst på Sahlin betyder kanske trots allt inte en röst på Lars Ohly – men jag tror att den effekten är minimal. Däremot måste det skapa enormt mycket ont blod inom V. Är de en fullvärdig partner eller inte?

Inte, säger Sahlin i dag. Inte explicit. Men i realiteten.


PJ Anders Linder 2009-11-27 09:19 | Permalänk

Vad svamlar linder om

Sd vill plåga och förnedra invandrare. Aliansen plågar redan sjuka, arbetslösa. Nazitankegodset är gemensamt. Spelar Linder dum???

Herrn, 2009-11-29 17:31:19

sverige måste byta regering.

Det som är viktigt för sveriges företag och hela befolkning är att vi byter regering i sverige 2010 När det närmar sig valet så kommer det visa sig att rödgröna leder stort över borgarna då är svenska folket inte i behov av mörkermännen inom sd. För framtidens jobb.välfärd.skola. omsorg.företagande.miljön och för ett mänskligare sverige så är det dags byta ut regeringspamparna olofsson.björklund.hägglund.reinfeld.

kent., 2009-11-28 20:49:39

en röst på sd. är en bortkastad röst.

Är man under sunt förnuft så begriper vi alla att sd. har en fråga och det är invandringspolitiken sd. kan inte ta sig in i riksdagen på en valfråga. Det kommer att visa sig närmre valet dom kommer kanske ha 1 procent av rösterna mot valet.thats it. Jag tycker att det lyser nasister om dom jag sett av sd. are.stendumma.

olsson., 2009-11-28 20:42:22

Re.ALEX - en viss nyansskillnad.

Att det finns folk som ger Jimmie Åkesson rätt ifråga om invandrararna, har du nog rätt i. Men då du därefter gör dig till tolk för hela svenska folket, då går du alldeles för långt.

Sven-Eric, 2009-11-28 19:39:14

SD SÄGER VAD FOLK TÄNKER

SD är so avskyvärd för Sahlin att hon skulle vilja regera med vem som helst, bara SD inte får en vågmästarroll.Hon protesterar mot SD bara för att Jimmy säger rent ut vad det svenska folket tänker. Vad kostar den hejdlösa invandringen? Vad har "babyface", den12 årige våldtäktsman för hårfärg,värdetransportrånarna, helikopterligan, inte är väl blond ?

ALEX, 2009-11-28 17:21:20

Artikelförfattaren...

...kommer fram till att problemet här är att Sahilin agerar vallokomotiv till SD. Att anledningen till SD:s framgångar är den svenskfientliga s.k. integrationspolitiken, som bl.a. SVD så friskt påhejar, är inget som intresserar.

Henrik, 2009-11-28 14:59:50

S + MP ger politisk styrka.

Någon frågade hur det "politiska undret" med MP kunde ske. Som jag ser det står svaret att finna i att Mona Sahlin tidigt tog kontakt med MP och inledde ett sam- arbete. I den nya miljön fick miljöpartister och sossar lära känna varandra. Och en ny värld öppnade sig genom kontakter med arbetarrörelsens fackliga gren. Sedan har Maria Wetterstran på egna meriter befäst MP:S styrka.

Sven-Eric, 2009-11-28 11:36:28

Tjoho.

Rädsla. Skrämselpropaganda. Eko-rörelsen har lyckats lura i folk att om man inte gör exakt som de säger, så kommer vi alla dö på grund av de fruktansvärda ekologiska konsekvenserna av att vi inte lever som på stenåldern. Men av någon konstig anledning lever vi bättre och längre nu än vi någonsin gjort tidigare, men det är folk för rädda för att fatta.

Johan, 2009-11-28 11:16:24

Mp-undret

Någon som kan förklara mp-undret på politiska grunder?

En medborgare, 2009-11-28 11:12:13

Mp-undret

Någon som kan förklara mp-undret på politiska grunder?

En medborgare, 2009-11-28 10:55:01

Otänkbart att MP skulle svika S för M.

Både C och KD har hamnat i en rävsax. Genom att C och FP så katgoriskt avvisade en blocköverskridande upp- görelse för att undvika samröre med SD, stärkte MP ytterligare sin ställning.Det skedde i samma ögonblick som de partier som Sahlin uppvaktade själva friade till Miljöpartiet. Därmed har fokus lagts på MP - som ett regeringsdugligt parti - motsats till dem själva.

Sven-Eric, 2009-11-28 09:45:30

Om sossar

Vinner 2010 har de alltid en obehaglig skatt i bakfickan att komma med, häftigt att betala skatt har man hört förut

Uncas, 2009-11-28 07:57:04

Tack

Tack alliansen för ert rakryggade uppträdande och för att ni inte sviker era väljare. Ni är inga otrogna skojare som kryper i säng med socialister och nasister. Tack för att vi vet var vi har er.

alma, 2009-11-28 06:30:29

Strateg ?

Sahlin framstår som strategiskt obegåvad. Nu har hon signalerat att - de rödgröna är losers - att hon är beredd att gå åt vilket håll som helst för att få makt, dvs saknar genuina värderingar - att moderaterna är huvudkonkurrent, dvs ett naturligt alternativ för missnöjda sossar - att hon bedömer Sd som ett starkt alternativ, dvs uppmuntrar de tveksamma att ta steget - att hon totalt nervärderar riksdagen, dvs lockar en del sofistikerade demokrater att rösta på Sd

LOE, 2009-11-28 01:46:22

Big deal?

Som borgerlig skulle jag aldrig rösta på ett parti som ens i smyg skulle kunna tänka sig samregera med vänstern. Vänstern är i mina ögon långt mer farliga för sverige än mupparna i SD eller MP. Vad är problemet med att bilda majoritetsregering och ge SD en mindre invandring till Sverige som tack? De skulle vara politiskt tvingade att acceptera och Sveriges invandringspolitik skulle ligga i fas med resten av världen, ni vet dem som skrivit på samma konventioner som vi.

Fenix, 2009-11-28 00:27:14

"Strategiska" Mona

PJ Anders Linder och alltför många förutsätter andra skribenter att partiledaren för Sveriges största parti har har kompetens för sitt uppdrag när man analyserar hennes politiska utspel. Påminner bara om hennes "strategiska" beslut för ett år sedan om att samarbetet med miljöpartiet skulle sträcka sig till minst år 2020. Det sprack efter 2 dagar. En kommentar är väl i det närmast överflödig.

Ulf, 2009-11-28 00:06:30

peo.brus@bredband.net

Re: Snickarn. Den tidning som du önskar finns redan på nätet och heter Fria Nyheter eller PI (Politiskt inkorrekt). De avsjöjar sanningen som PK-media döljer för oss

peo, 2009-11-27 23:57:13

peo.brus@bredband.net

Re: Snickarn. Den tidning som du önskar finns redan på nätet och heter Fria Nyheter eller PI (Politiskt inkorrekt). De avsjöjar sanningen som PK-media döljer för oss

peo, 2009-11-27 23:49:36

STOPPA VILLASKATTEN

Om s får regeringsmakten inför Sahlin villaskatten igen. För en person med normalvilla i Stockholmstrakten blir det en extra avgift på i 3500 kronor i månaden, för ett ordinärt hus. Denna fråga kan exempelvis centern driva.

Stockholmare, 2009-11-27 23:48:36

STOPPA VILLASKATTEN!

Om s får regeringsmakten inför Sahlin villaskatten igen. För en person med normalvilla i Stockholstraten blir det en extra avgift på i 3500 kronor i månaden, för ett ordinärt hus. Denna fråga kan exempelvis centern driva.

Stockholmare, 2009-11-27 23:46:00

Trolös

Mona verkar kunna hoppa i säng med vem det än må vara bara hon får makten. Detta inger inget förtroende och i en bransch som politiken där förtroende är grunden för verksamheten borde detta vara förödande. Men enligt min erfarenhet är vänstern alltid mer pigg på att kritisera hur det sägs och inte vad som sägs. Och enligt min egen uppfattning är det inte vad som sägs som är det viktiga utan vem som som säger det.

Ulf Gustavsson, 2009-11-27 23:21:31

Mångkultur eller Välfärd

Jag tror att det finns plats för en ny tidning i Sverige, En tidning som berättar sanningen. En som vågar ifrågasätta o inte är så politiskt korrekt! När den kommer kan ni sätta mig som prenumerant. Rösta Rätt! Inte rött!

Snickarn, 2009-11-27 22:30:31

Bereden väg för Mona.

Hon kommer med makt att regera.

Lars Viberg, 2009-11-27 22:16:45

Alla bara pratar...

...om hur dålig SD:s politik är och om hur bra mångkulturen är. Men när det väl kommer till debatt, om sakfrågorna, har etablissemanget inte mycket att komma med. Jag ser framför mig en lång valrörelse i vilken alla hela tiden kommer att prata om hur dålig SD:s politik är utan att faktiskt prata om den. Humor på låg nivå

GL, 2009-11-27 20:22:26

SD kommer av goda skäl

Den korruption och de antisvenska värderingar som nu går som en flod genom de etablerade partiernas elitskikt kommer naturligtvis att skapa svar ute bland foket. Politikerna har inte lyssnat på missnöjet bland väljarna och får stå sitt kast.

F. Schau, 2009-11-27 19:19:54

Vad kostar invandringen?

Inte är man väl främlingsfientlig om man undrar över det? Eller varför våldsverkare alltid beskrives som en eller flera "unga män". Eftersom då alla utgår från att det rör sig om en eller flera asylanter vore det kanske bättre, om så inte skulle vara fallet, med lite fylligare personbeskrivning. Vi är uppenbarligen många som inte vill vara med och betala langre. Vad kan vi göra annat än att rösta på SD eftersom inga av de sju andra partiernas politiker lyssnar?

Ulf T., 2009-11-27 19:12:56

om kalle

Den mannen talar om de 3-4 000 flyktingar... Vi ser hundratusentals EU arbetare komma hit för att arbeta nästan gratis...

den vise, 2009-11-27 18:30:40

Politikerna och media kommer att tjura

Tänk vad de övriga politikerna och media kommer att tjura och vara på sandlådenivå med barnpositioneringar då Sverigedemokraterna kommer in i Riksdagen och fyller på i landets kommuner och landsting.

Politikerna och media, 2009-11-27 18:02:14

om kalle

Den mannen talar om de 3-4 000 flyktingar... Vi ser hundratusentals EU arbetare komma hit för att arbeta nästan gratis...

den vise, 2009-11-27 18:01:57

Rörelsen sluter upp bakom Mona Sahlin.

Det har förekommit en förtalskampanj mot Mona Sahlin som kommer att få allt mindre genomslag. Att framställa henne som en nolla kan visa sig kontraproduktivt inför valrörelsen. Mona Sahlin är en utpräglad lagspelare som är både rutinerad och politiskt skicklig.

Sven-Eric, 2009-11-27 17:49:16

Mona sår ett frö

Tror inte att det handlar så mycket om SD. Nu får C och FP mer att säga till om vilket inte M är intresserade av.

Erlend, 2009-11-27 17:48:56

Media och politiken

Fegisar och medlöpare. Låter de fattiga och sjuka, och de utan röst, lämnas ut i kylan. Det är inte invandrare som hamnar där, utan psykiskt och fysiskt sjuka fattiga svenskar. Den s k välutbildade medelklassen hycklar, liksom medierna, och de hycklar så till den milde grad att de inte ens vill bekosta sina gamla föräldrars eller psykiskt sjuka barns vård. Flyktingvård är finare.

Högutbildaren, 2009-11-27 17:46:12

Mona sår ett frö

Tror inte att det handlar så mycket om SD. Nu får C och FP mer att säga till om vilket inte M är intresserade av.

Erlend, 2009-11-27 17:45:57

Monas regeringsbildning

Mona är ingen katastrof. Hon är en gudagåva till de borgerliga. Total strukturbrist och avsaknad av strategiskt tänkande är en stor tillgång för alliansen, tack!

Lennart, 2009-11-27 17:37:24

Det är inte alls vad hon säger

PJ Linder läser det mesta som fan läser bibeln. Det är inte vad hon säger. Läs igen, och ta av dig glasögonen om du vågar.

MP, 2009-11-27 17:33:14

Korten på bordet!

P J Linder! Hur förklarar du det monumentala stödet för SD? Kommer du att svamla ihop ett trovärdigt svar i din ledarartikel i morgon?

Body Zone, 2009-11-27 17:32:22

Hur man blir rasist

Hur blir man rasist? Man säger bara att man vill diskutera invandringen och den svenska integrationspolitiken. Vips så är man klassad som rasist. Hur blir man islamofob? Man säger bara att man tycker att muslimska kvinnor i ett modernt samhälle inte ska klä sig som på medeltiden medan muslimska män bär moderna jeans och t-shirt (the american style). Vips så är man islamofob.

McCarthy, 2009-11-27 17:30:08

missar

Det som PJAL missar i sin lilla analys är väl faktum att SD är produkt av usel Allians politik och oförmåga att lösa aktuella problem i samhället bl.a ekonomi samt invandrings problematik! I den mening kommer inte Sahlin heller att klara de uppgifterna just för att hon rör sig alldeles mycket åt höger då vi ser hur denna politik fullständigt misslyckades på det mesta..

observer, 2009-11-27 17:29:40

Egentligen märkligt detta...

...hur det politiska etablisemanget och media är så rörande överrens om att SD är ett dåligt parti, per definition dåligt, helt oavsett hur många som skulle rösta på dem? Det är ganska tröttsamt att alla inslag om SD i media har ett negativt anslag redan från start, som att man är en dålig, alternativt vilseförd, människa om man har för avsikt att rösta på dem. Tyvärr uppfattas säkert detta som ett underkännande av väldigt många människors erfarenheter av det mångkulturella Sverige.

Wino, 2009-11-27 17:23:55

Re: SD istället, 2009-11-27 17:16:11

Då blir det nog en M+S regering. Vilket parti skulle sätta sig i samma regering som SD? Det hade ju varit politiskt självmord.

Knegarn, 2009-11-27 17:20:13

missar

Det som PJAL missar i sin lilla analys är väl faktum att SD är produkt av usel Allians politik och oförmåga att lösa aktuella problem i samhället bl.a ekonomi samt invandrings problematik! I den mening kommer inte Sahlin heller att klara de uppgifterna just för att hon rör sig alldeles mycket åt höger då vi ser hur denna politik fullständigt misslyckades på det mesta..

observer, 2009-11-27 17:19:59

Re:Sven-Eric, 2009-11-27 17:08:48

Ja utan tvekan kan det bli ödesdigert om partierna låser sig i sina positioner . Det var ett omoget svar Sahlin fick av Centern Reinfeldt gjorde ju ett liknande uttalande riktat till MP.

Knegarn, 2009-11-27 17:18:07

SD istället

Vi röstar för en borgerlig regering. Planerar FP och C att samregera med sossarna blir våra röster på Sverigedemokraterna istället.

SD istället, 2009-11-27 17:16:11

Idag är det alltså Reinfeldt

som är antidemokratisk som regerar ihop med mittenpartierna för att stänga ute sossarna? Det är inte första gången man läser en sådan kommentar som din från SD anhängarna.

Knegarn, 2009-11-27 17:12:21

vem är boven

Det är EU anslutningen samt inblandningen i internationella militära operationer som har ökat antalet invandrare till Sverige på kort tid... Socialisterna tog in ca: 15 000 om året och ansågs då vara mycket... Men genom att stödja USA i Jugoslavien samt EU anslutningen har invandringen ökat med 400%... Nu har vi även arbetskrafts invandring...

den vise, 2009-11-27 17:11:32

Jimmie Åkesson..

Har bruna ögo och han är snygg. Mycket snyggare än F Reinfeldt, M Olofson, J Björklund och G Hägglund. Det snygga är det trovärdiga.

Högutbildande, 2009-11-27 17:10:02

Sverigedemokraterna har rätt!

Sverigedemokraterna har som enda svenska parti lyckats formulera en etisk politik som svenskar i allt högre grad önskar. Sverigedemokraternas analys av situationen i Sverige så som den lagts fram den senaste tiden är i allt väsentligt helt korrekt, vilket också en allt större del av det svenska folket anser.

Magnus, 2009-11-27 17:10:00

Anders Flankings nej kan bli ödesdigert för C.

Centern och Folkpartiets partisekreterare,Flanking och Erik Ullenhag, har nu tagit helt avstånd från att stödja Mona Sahlins linje för att undvika SD:s inflyt- ande. För kärnkraftskramarna inom FP är svaret närmast självklart. Däremot kan det vara ett dilemma för C. Dom deklarerar ju att dom prioriterar en helt annan syn på miljö-och energipolitik än FP. Därmed borde dom ha större samsyn med det rödgröna laget. Utslagnings- risken för Centern blir alltmer påtaglig.

Sven-Eric, 2009-11-27 17:08:48

Re Högutbildande.

Allt tyder ju på bland både politiker och röstboskapen skiter i hur det går för Sverige. Bidrag till alla utom ensamstående sen får det gå hur som helst.

Lars Viberg, 2009-11-27 17:07:21

SV:Högutbildande

Det eviga problemet är småpartiernas oproportionerliga makt, se på Kamrat 5%:s under 40 års tid. Någon lösning på dilemmat kan inte skönjas, eftersom makt berusar. Person hade bitit sig kvar vid tronen även om han tvingats kapa LO med fotknölarna. En statsminister med principer och s k ideologi, hade naturligtvis hotat med eller utlyst nyval. Men jag tror inte att Reinfeldt handlat annorlunda. UK har ett, eller har i alla fall haft, ett bättre och mer demokratiskt system.

En medborgare, 2009-11-27 17:07:14

Svenska folket ...

Vill samarbeta med Jimmie Ålesson.

Högutbildande, 2009-11-27 17:07:12

Moderaterna vill dumpa?

Moderaterna vill samarbeta med miljöpartiet men miljöpartiet vill inte ingå allians med modraterna. Sahlin kan tänka sig att samarbeta med folkpartiet och centern om socialdemokraterna, miljöpartiet och vänstern vinner valet. Folkpartiet och centern vill inte samarbeta med Sahlin. Sverigedemokraterna växer och växer. Miljöpartiet växer och växer. Centern blir mindre och mindre. Undrar vem som kommer att ingå allians med vem, vad det finns att rösta på?

oheliga allianser, 2009-11-27 17:02:11

Gillatr ...

Jimmie Åkesson för hans bruna ögons skull-- Snyg och sympatisk man.

Högutbildande, 2009-11-27 16:58:12

Mona säger: Demokrati - Nej!

Vad Mona säger är att väljarnas röst inte ska respekteras. Hon kan tänka sig att man bildar allehanda partikombinationer för att väljarnas röst på SD inte ska räknas. Det är antidemokratiskt och det gör att ännu fler kommer att rösta på SD, eftersom demokrati är viktigare än parti. Kanske leder detta till att SD blir större än S. Det kan bli ett demokratiskt styrkeprov.

Erik, 2009-11-27 16:53:36

Svar: till en medborgare

Jag har trott, att det parti jag röstat på och som får majoritet ska företräda mina intressen. Gillar inte kompromisser. Nu anser jag dock, att Miljöpartiet kommer att skvalpa över i invandringsfrågan och då måste jag utesluta dem. Det gäller ju också eftersom de har fått en invitation av Modraterna. Då kan jag ju inte rösta på dem heller ...

Högutbildande, 2009-11-27 16:50:41

Vänta och se

Vem fasen suktar efter statsministerjobbet? Dåligt betalt (efter utländska mått) och ett jobb som ständigt är utsatt för medial uppmärksamhet (men jag tycker både GP - ständigt aktuell - och Reinfeldt klarat det bra).

Lågutbildad, 2009-11-27 16:41:10

Plötsligt dåligt att spekulera

Nyss spekulerade ju Björklund om att man skulle kunna bjuda in MP om SD blev vågmästare. Varför kom det ingen kritik över att man "håller på att prata in SD i riksdagen" från Anders då?

Thomas, 2009-11-27 16:38:12

Svar: till en medborgare

Varför vek G Persson ned sig? Varför vek Moderatledaren ned sig? De största partierna i Sverige, då, liksom nu, försökte, men lyckades inte. Vem ska lyckas i framtiden, om inte där finns folkets = majoritetens vilja?

Högutbildande, 2009-11-27 16:37:55

Äntligen så förvinner ?

ÄNTLIGEN KD och Vpk ur riksdagen efter nästa val, hoppas hoppas att centern går samma öde tillmötes samt varför inte Folkpartiet och givitvis miljömupparna med sina AVLOPPSRÖR

jag igen, 2009-11-27 16:30:58

Sv: flyktingamnestin

Där handlade det om ca 20 000 personer som i åratal fått avslag. Med deras anhöriga kan man förmoda att det blev betydligt fler. Persson vek ned sig för Fridolin där, annars hade han inte fått igenom budgeten, och tvingats att kavla upp ärmarna, den late f-n. Bortsett från kostnaden och asyllagarnas princip, säger det en hel del om "landsfadern". Det skapade också ett prejudikat för efterkommande asylanter som fått avslag, bara att vänta på nästa amnesti alltså, som kommer.

En medborgare, 2009-11-27 16:28:19

Hej då KD och Vpk samt förhoppningsvis Centern

SD Äger..

Jag, 2009-11-27 16:27:47

Oppositionsabdikation bra för landet

Kalabaliken på vänsterkanten är uppenbar. Inte en vettig människa i ledargarnityret, inte en enda vision om en bättre framtid, bara gnäll, bidragsdrömmar och en önskan att förmynda. Flum i skolan, aversion mot hederligt arbete och grämelse över det fåtal bolag som går bra. Ut med resten. Hårdbeskattning av låginkomsttagare, pengasprättning till de ineffektiva och korrupta kommunerna och inte ett ord om det offantliga svinnet. Give us a break.

Sege Frisk, 2009-11-27 16:24:39

Till Martin

Nej, ingen konspirationsteori. Snarare en ganska modäst hållning, d v s normalgrundad rädsla, för att bli anklagad för rasism. Och, faktiskt, så tror jag, att politiker är rädda för repressalier. Det gäller ju skadestånd för kränkingar (=kräkningar, i Svininfluensans spår) , m m. och även rädsla för att bli objektet för att hata utlänningar.

Högutbildande, 2009-11-27 16:22:09

Andhämtning vore nog vettigt

Jag anser mig varken vara rasist eller främlingsfientlig, men precis som vi resonerar när det gäller koldioxidutsläppen, så kanske det vore på sin plats med en viss FÖRSIKTIGHETSPRINCIP även när det gäller invandringen vi måste ju inte ta emot flest flyktingar av alla länder i världen, det är ingen naturlag! Jag tycker det vore rimligt med några års andhämtning, och under de åren försöka lösa de problem som vi har med integrationen av alla invandrare innan vi tar in ännu fler.

Lagom är bäst, 2009-11-27 16:21:29

Att Sahlin vill dumpa V är det ingen tvekan om.

Hon tog ju inte med V i sin allians det var ju bara S och MP från början. Misstänker att hon tvingades till det efteråt. Förmodligen har Centern gjort sitt som politiskt parti 2010 det är svårt att hitta skillnader på C och M. En bra regering som nog folket accepterat utan större knot hade varit en FP C och MP regering.

Knegarn, 2009-11-27 16:21:15

Svar till Mångkultur eller Välfärd (?) what?

Det behöver inte vara någon motsättning mellan mångkultur och välfärd, det är snarare en förutsättning för välfärd om det hanteras på rätt sätt

Sanningssägaren, 2009-11-27 16:20:38

Auktoritetstro

De flesta svenskar, även högutbildade akademiker, lever i en tro att myndigheter, politiker, forskare, media, et al. alltid vet bäst och vill det bästa för alla i vårt land. Högutbildade svenskar är utomordentligt auktoritetsberoende och auktoritetstroende, och de är de, som sätter agendan för politiken. Tyvärr, är all forskning även dubiös och ifrågasatt. Politikerna rider på sin auktoritetstro.

Högutbildande, 2009-11-27 16:17:20

Mångkultur eller Välfärd

Jag tror att det finns plats för en ny tidning i Sverige, En tidning som berättar sanningen. En som vågar ifrågasätta o inte är så politiskt korrekt! När den kommer kan ni sätta mig som prenumerant. Rösta Rätt! Inte rött!

Snickarn, 2009-11-27 16:16:31

Utomeuropeiska krafter???

Aha en konspirationsteori. Är det kanske utomplanetariska krafter? Ödlorna som styr via Iluminati kanske?

Martin, 2009-11-27 16:12:58

likadana

Svenska folket vet om att sossarna är lika svinaktiga som alliansen. Inget nytt med det är därför ingen vill rösta på sossarna eller alliansen i nästa val.

peter, 2009-11-27 16:10:01

S+M

Socialdemokraterna (under G Perssons ledning) tillsammans med Moderaterna var de enda partier som var emot den senaste flyktingamnestin. Då utpressades Socialdemokraterna av Miljö- och Vänsterpartierna att rösta igenom amnestin. En som inte har glömt ......

Högutbildande, 2009-11-27 16:07:39

Tre partier räcker nog inte

Fp + c + s skulle väl inte räcka till 50% om de senaste opinonssiffrorna bleve valresultat? Sd:s medverkan behövs speciellt p.g.a. det svåra finansiella läget, eftersom vi behöver spara också på den feta, heliga kon: massinvandringen.

Niklas Lindgren, 2009-11-27 16:04:18

Lyssna på väljarna.

Kanske dags för våra politiker att göra nått åt invandringen än att förfasa sig varför folk inte längre ger dem förtroende. Kanske dags för dem att inse att riksdagen består av folkvalda representanter. Vi talar om för dem vad de skall göra, inte tvärtom.

Sven, 2009-11-27 16:04:08

De som borde dumpas

...KD och C är de som borde dumpas. Vad har de gjort, utom att tjäna som lydpartier till moderaterna. Moderaterna har åtminstone en tydlig ideologi, men vad har C och KD? Anser, att S i så fall ska jobba på att få egen majoritet tillsammans med Miljöpartiet.

Högutbildande, 2009-11-27 15:59:57

Mona Sahlin panikslagen

Sahlin vill få svenska folket övertyga om att det bästa för Sverige är att få människor från Somalia, Afganistan, Iran, Irak, Pakistan etc.översvämma vårt land. Röstar svenska folket en parti in i riksdagen som inte delar hennes åsikt i frågan då blir hon panikslagen och beredd att skilja sig från sina "vänner". Jag hoppas emellertid att inget av de borgerliga partier kommer att falla för "frestelsen" att regera tillsammans med en HAMAS vän som anser att svenskarna har ingen kultur.

Alex, 2009-11-27 15:58:23

Dumpa mig hit och dumpa mig dit

Dumpa Ohly? Du menar som när FP sa samma sak. Vilka är de då beredda att dumpa, PJ Anders Linder? M och KD, skulle jag gissa. Förresten ska man aldrig säga aldrig i politiken. Det gäller nog särskilt nu när massmedia (SvD inkluderat)har sett till att SD kommer in i riksdagen. Det blir spännande i september nästa år. Bäst utgångsläge att bli vinnare har trots allt S. M kan mycket väl stå utanför efter nästa val. Även V kanske, men det må väl i så fall vara hänt.

Observanten, 2009-11-27 15:52:52

Till: Johan

Vad är det för skitsnack, att M Sahlin till varje pris vill bli statsminister? M Sahlin är en socialdemokratisk politiker, en kvinna, som vill ha makt, men som ej så lätt får den. Släpp fram Nalin Pekgul, en intressant invandrarkvinna som har en nykter och sekulär syn på det islamiska inflytandet i Sverige. Men det räcker inte, tyvärr .... Dessa kvinnor kämpar i motvind mot stora utomeuropeiska krafter ....

Högutbildande, 2009-11-27 15:49:36

Önsketänkande

Samarbeta med FP och eller C?? Önsketänkande. När rösterna är räknade i september nästa tvivlar jag på att ett av dom, eller kanse båda, överhuvudtaget kommer över 4%. Sätter min hatt på att SD får tvåsiffrigt eller i varje fall mkt nära. Och till er journalister Fortsätt gärna att uttrycka ert vämjeliga SD-förakt i ledare och reportage. Får det nån effekt överhuvudtaget så är det fler SD-röster.

Mats, 2009-11-27 15:40:19

Sahlin vill bli statsminister till varje pris

Hon skulle hoppa i säng med vem som helst för att få bli det. När det kommer till kritan är jag säker på att hon kan tänka sig att sammarbeta med SD. Litar inte ett dugg på denna kvinna, hon har ljugit allt för många gånger och visat sig väldigt opålitlig.

Johan, 2009-11-27 15:30:05

Sverige

Sverige har de senaste årtiondena kapat sin arbetslöshet genom skattemedel genom att satsa på en immigrationsindustri. Advokater, läkare, psykiatriker, socialarbetare, kommunaltjänstemän, kommunalpolitiker, bostadsuthyrningsföretag, skolpersonal, lärare, polis, brandkår, kulturarbetare m fl har fått en stor del av sin utkomst av skattemedel p g a invandringen.

Högutbildande, 2009-11-27 15:16:06

yttersta högern

FP och C står klart till höger om Moderaterna.

Anton, 2009-11-27 15:13:00

Politiker, m fl migrationsberoende

Det är enbart politiker på riks- regional- och kommunal nivå som tjänar på invandringen både i s k tolarensindex som i rena pengar.

Högutbildande, 2009-11-27 15:11:24

Kostnaden?

Reinfeldt mässar "jag tar stort ansvar för skattebetalarnas pengar" men ifråga om flykting/invandrings-politiken gäller inte detta. Visst är det synd om människor världen över som inte har svensk standard, som sjunker, men jag tycker Sverige har ställt upp tillräckligt nu på sin överhöga nivå. I fjol kom över 100 000 människor till landet. Nu är det dags att andra - och rikare länder- i EU tar ett större ansvar på detta område. Vi får se vad Cecilia Malmström går för så småningom.

En medborgare, 2009-11-27 15:04:29

RE Klokt urspel av Mona Sahlin

Det kan kanske vara klokt med en schlieffenplan i bakfickan. Men sedan är det frågan om fi går i fällan.

Lars Viberg, 2009-11-27 14:53:00

Bättre en kall potatis i handen än en het.

Potatis, potatis i handen het, vem skall hon släppa, ingen vet. Säg vem i landet som bränner mest, vänster heller höger, bara Sahlin är bäst. Ohly, som vanligt bränner sin smet.

Lars Ericsäter, 2009-11-27 14:38:25

Inte explicit. Men i realiteten

Säger Mona.Hur många val har svenskar gått till, för att efteråt känna sig svikna, ordet "inte explicit" visar för mig att våra politiker lever i en annan värld. Önsketänkande är en sak, men medborgarna upp lever något annat. Att sopa problem under mattan, resulterar i att städaren åker ut.

Smurfen, 2009-11-27 14:26:06

Linder - öppna ögonen

"Vill man göra nytta i denna fråga ska man ifrågasätta SD:s skeva verklighetsbild och torftiga förslag" Läs: (1) Per Gudmundsens ledare i dag, (2)nyhetssammanställningen på http://politisktinkorrekt.wordpress.com/ (man hoppar lämpligen över kommentarerna) (3) SvD-krönikören Marit Wegers blogg http://meritwager.wordpress.com/ Ge dig sedan ut en kväll i vilken svensk invandrarförort som helst. Sätt dig ner och skriv ett nytt blogg-inlägg, baserat på dina nya lärdomar. Ska bli intressant att läsa!

Tomas E, 2009-11-27 14:23:17

Nu försvann ...

ett mycket uttänkt och utlämnande inlägg som jag nyss gjorde, typiskt mediafeghet!!!!!

Högutbildande, 2009-11-27 14:22:02

Aldrig ...

Kommer jag att rösta på ett parti som samarbetar med VP (Kalle Larsson, m fl). Förstår inte, denna passion som en del inom dessa partier har för den misslyckade invandringen. Låt vara, att en stor procentandel av svenskar har sin utkomst därifrån man måste ändock göra en analys av hur samhället påverkas alltså bortsett från arbetstillfällena som migrationen ger.

Högutbildande, 2009-11-27 14:19:47

Många kommer..

att rösta på SD i valet 2010 för att ruska om de etablerade partiernas feghet. Är Sverige/svenska politiker hotade/känner de sig hotade av utomeuropeiska politiker för att de ej tar emot medborgare från islamskt totalitära stater????

Högutbildande, 2009-11-27 14:09:14

Och ,ja

Mona Sahlin sänker ribban för alla de som vill rösta på Sd. Hoppas på egen majoritet för Alliansen,det hade inte varit kul med Sd som vågmästare när sitsen inom finansvärlden var som det senaste året och ännu mindre kul med Sahlin-Östros vid rodret.Tänk när all deras klagan skall omvandlas till egen politik.

Elleman, 2009-11-27 14:04:19

Bara kvinnor kan skapa en

debatt om invandringspolitiken och sätta press på media att ta upp en helttäckande debatt om konsekvenserna.Om vita medelålders män gör det blir de bara stämplade som rasister.Varför färgar blonda tjejer håret brunt och varför är det svårt för blonda killar att röra sig i Malmö City? Som sagt,mammors synpunkter på detta fenomen..,tror jag inte tidningarna viftar bort,de vill ju inte verka som om de inte tar kvinnors åsikter på allvar.

Elleman, 2009-11-27 13:58:45

SvD! Fram för saklighet!

SvD:s P J Anders Linder, på vilket sätt har SD en som du uttrycker dig " skev verklighetsbild" ? Skulle gärna vilja att du förklarar dig, vilket är viktigt i detta sammanhang. Men det är likadant i all massmedia: lösa kommentarer, ingen substans. För att egentligen finns inget hos SD som går att kritisera enligt demokratiska principer, eller...?

S.A, 2009-11-27 13:56:57

Klokt utspel av Mona Sahlin.

Jag anser att PJ Anders Linder övertolkar vår kvinnliga statsministerkandidat Mona Sahlins uttalanden om vad som kommer att händ ifall SD skulle få en vågmästarroll efter valet. Grundtipset är att de rödgröna går fram i samlad tropp och-att , i händelse att C blir kvar i riksdagen - erbjuder Centern att ingå i regeringen. Om man fortfarande har samma grundinställning som tidigare beträffande kärnkraften är detta en lösning som välkomnas av många centeerväljare.

Sven-Eric, 2009-11-27 13:56:22

SD och verkligheten

"Vill man göra nytta i denna fråga ska man ifrågasätta SD:s skeva verklighetsbild... " Jag rekomenderar att läsa Per Gudmunssons ledare i dag. Den är i närmast ett plagiat av SDs verklighetsbeskrivning. Snackar ni inte ihop er på redaktion om vilken världsbild som tidningen ska ha?

Leif D, 2009-11-27 13:52:48

Re: Peo 13:20

Helt rätt. SD har de bästa förslagen för att ta Sverige ur krisen. Vi kommer slippa tomtar som Malmström som EU-kommisionärer, och kan skicka riktig kompetens till Bryssel. Politik kräver inga förkunskaper utan bara vilja. SD har massor av vilja på alla politiska områden, och inte bara när det gäller invandring. SD skulle kunna regera ensamma. Våra mäktiga tankesultaner kommer ge ny kraft åt alla department och statliga verk.

Nationell Fan Club, 2009-11-27 13:46:20

Invandringspolitiken

Svenskarna har aldrig fått möjligheten att rösta om vad de tycker om invandringspolitiken - hur många invandrare vill vi ta emot, vad får det kosta och vilka principer gäller - t ex krav på att anpassa sig till det svenska samhället. Nu när folk har fått nog, så börjar vissa politiker se detta som ett hot. Lite magstark att politiker tycker att folket "tänker och tycker fel"...

Thomas, 2009-11-27 13:42:34

Få dagar?

Ohlys dagar och kretsgång runt Sahlins kjolar är tydligen räknade. Undrar vad v-facket tycker om det.

yngve f, 2009-11-27 13:30:06

Den enklaste lösningen

Om SD får 52 % av rösterna och därmed egen majoritet är saken klar. Inget mer tjafsande om minoritetsregeringar och blocköverskridande utfrysningar. På köpet får vi en politik som gynnar det svenska folket och tillvaratar dess intressen.

peo, 2009-11-27 13:20:51

Inte så j-a konstigt

I praktisk politik ligger S mycket närmare C och Fp än V. Det är ingen mystisk eller svårbegriplig tanke för folk utanför Fp.

Pelotard, 2009-11-27 12:53:06

lyssna noga

Lyssna noga på Sahlin. Hon sa i morgonekot att om inget block får egen majoritet kan S, M och V söka ett samarbete med FP och C. Det var aldrg tal om att lämna V utanför. I så fall slipper man ju M:s råa politik

rulle, 2009-11-27 12:51:58

Sahlin kritiserar sig själv

Sahlin sähger att det vore en katastrof för politiken om SD blev vågmästare. Vad hon menar är att det vore en katastrof för henne själv som politiker. Hon har ju målat in sig i ett hörn och nu kommer hon inte ut. Hon är själv ansvarig för att hon misslyckats med att bedriva en "politik" som gör SD mindre attraktivt. Ett valresultat kan aldrig vara en "katastrof" för andra än för dem som förlorar valet. Vinnare är i stället väljarna som i demokratins namn får sin vilja igenom.

Red Planet, 2009-11-27 12:47:17

Mona.........

är mer realist och taktiker än många tror. Hon insåg redan när hon valdes till partiledare att alliansen med gammelkommunisten Ohly var ett sänke men mjukiskommunisterna i henns parti ville annorlunda. Att SD skulle bli en kraft att räkna med insåg hon också då S har varit det parti som tappat flest väljare till SD i södra Sverige. Det står alltmer klart att Mona haft rätt från början och att de etablerade partierna måste ta itu med invandringens negativa sidor.

Realisten, 2009-11-27 12:38:51

Vilket nonsens

En röst på ett parti har aldrig betytt något annat än en röst på just det partiet. Inte på dess åsikter, inte på dess personer, och definitivt inte på ett annat parti än det rösten läggs på.. Dessutom, att "vänsterblocket håller på att prata in SD i riksdagen" är ju rent trams. Inte något oundvikligt naturfenomen..

null, 2009-11-27 12:14:11

Grytor

Tänk vad ett litet uppstickarparti kan röra om det i grytorna kring makten!

Einstein, 2009-11-27 12:00:25

INVANDRINGSPOLITIKEN ÄR ETT FULLSTÄNDIGT FIASKO !

Riksdagspartierna har ett gemensam ansvar för att invandringspolitiken har totalhaverat och samhällssolidariteten mellan medborgarna upphört. Den enda räddningen för Sverige är om Sverigedemokraterna för över 10 % i valet. Då måste de övriga partierna skärpa sig.

Konrad Hallenbarter, 2009-11-27 11:54:35

Det finns bara en sak att göra för att stoppa SD

1. sluta mörka om sanningen kring massinvandringsproblemen. 2. åtgärda problemen! Men ingen etablerad politiker vill ta tag i problemen. Håller med Lotta Gröning när hon med allvar i rösten sa att vi måste våga se problemen och göra nåt åt det! Själv tycker jag vi ska jobba med att assimilera som de gör i Frankrike och många andra delar av västvärlden. Mångkultur är ett misslyckat tankefoster.

Eva-Britt, 2009-11-27 11:45:20

Mona (S)

Dessa sossar med Mona i spetsen. Vad som helst är tydligen möjligt för att få sitta vid köttgrytorna. Sveriges arbetare, finns de föresten, är inte ett dugg värda i Monas eller sossarnas värld. Välkomna SD till en plats i politiken.

enrA, 2009-11-27 10:36:03